MIDI alapműveletek és fogalmak. SoundFont.
Miután megtanulta az audió sávokkal elvégezhető műveleteket, következhet ez a fejezet: .
a MIDI szerkesztés.
A megálmodott új dallamok e fázisban hangonként kerülhetnek rá a számítógépre, itt alakulhatnak egyedi, összefüggő zenévé, itt nyerhetik el csaknem végső formájukat. Egyes zenészek az alkotói munkájuk legnagyobb részét MIDI sávokkal végzik (kivéve az élő zene), és az eredményt exportálják audió sávokba, a végső műveletekhez, utómunkálatokhoz.
Sávok elnevezése
Audió sáv: hangfelvétel rögzítésére/megnyitására/szerkesztésére és utómunkálatokra használható.
MIDI sáv: digitális MIDI jelek fogadására, tárolására és szerkesztésére való.
(MIDI = Musical Instrument Digital Interface)
Mit neveztünk MIDI billentyűzetnek?
A zenekészítés e menüben tárgyalt módjához egy MIDI billentyűzetre (Controller) lesz szüksége.
Ez egy zongora billentyűzethez hasonlító beviteli hardver eszköz, mely a billentyűit lenyomva elektromos jeleket (MIDI jeleket) küld a fogadó hardver által működtetett (pl. zenei -) szoftver felé, további feldolgozás céljából.
Egy-egy billentyű lenyomásakor nem ad hangot, helyette elektromos jeleket küld a számítógép felé = melyik billentyűt nyomta meg, mikor, milyen erősen, milyen gyorsan, milyen hosszan, stb.
Az ekkor megszólaló virtuális hangszer hangját a számítógép és a szoftverek produkálják.
Képzeljünk el tehát egy olyan, szintetizátorhoz hasonló kinézetű zenei (hardver) eszközt, ami ugyan rendelkezik “zongora billentyűzettel”, de önmagában nem képes hangot kiadni, mert sem végerősítő, sem hangszórók nincsenek bele építve. Ez a MIDI billentyűzet, más néven MIDI Controller.
Ha egy ilyen billentyűzeten játszunk, akkor a számítógép (pl. USB kábelen keresztül) képes fogadni a billentyűzetről beérkező jeleket, az úgynevezett MIDI jeleket, amit a zeneszerkesztő program tesz a monitoron láthatóvá, feldolgozhatóvá, hallhatóvá.
A beérkező MIDI jelek tehát hangot nem tartalmaznak. Ellenben tartalmazzák azt, hogy mikor és melyik MIDI billentyűt ütöttük le (C, Cisz, D, stb.), milyen erősen, milyen sokáig, stb.
Ezeket a MIDI jeleket fogadják a MIDI sávok. Általában hangszerenként egy-egy MIDI sávot használunk.
A piros Felvétel (Record) gombra kattintva rögzíteni lehet ezeket a MIDI jeleket
A MIDI billentyűzet számítógéphez történő csatlakozása legtöbb esetben USB kábel segítségével történik. Nagyon sok változat létezik. Kezdőknek például az egyik legolcsóbb, a „KEYSTATION MINI 32” (M-Audio) is tökéletesen megfelelhet, mely hangszerboltokban megvásárolható.
Meglévő szintetizátorok közül is sok olyan van, ami szintén csatlakoztatható számítógéphez (USB porton keresztül), és beállítható, hogy MIDI billentyűzetként funkcionáljon. Ha már meglévő szintetizátort alkalmazunk a célra, akkor keressük meg az interneten, a gyártó honlapján, típus szerint a termék MIDI DRIVER illesztőprogramját.
A MIDI billentyűzetek telepítésének leírása minden típus esetében más és más, az eszközhöz mellékelt leírásban megtalálható. Sok esetben a Windows automatikusan képes felismerni és telepíteni (Plug and Play). A telepítés természetesen mindig a Sonar program elindítása előtt történik.
Ha nincs MIDI billentyűzet
Ha önnek még nincs MIDI billentyűzete, akkor a tanulás megkezdéséhez használhatja a Sonar programban lévő virtuális-, azaz a képernyőn megjeleníthető MIDI billentyűzetet.
(Views menü / Virtual Controllers / Computer Keyboard, vagy Piano Keyboard).
Választhatja ekkor azt is, hogy a számítógép klaviatúrája működjön MIDI billentyűzetként. Ilyenkor a betűk lenyomása helyettesíti a valódi MIDI billentyűzet fehér és fekete billentyűit.
A tanulás megkezdésekor ez a módszer egy ideig még elegendő lehet, de később már biztosan nem.
A virtuális billentyűzet így jelenhet meg a képernyőn. Váltani a két mód között a jobb felső sarokban lehet.
Virtuális MIDI billentyűzet
MIDI billentyűzet beállítása telepítés után
Ha van a valódi MIDI billentyűzethez / Controllerhez gyári illesztő program, azt mindenképpen telepítsük fel. Ha nincs, akkor a Windows automatikusan felismeri és telepíti (Plug and Play). A legtöbb USB-n keresztül szabályosan csatlakoztatott, újabb típusú MIDI billentyűzetet a számítógép és a Sonar automatikusan felismeri.
Miután feltelepítettük a MIDI billentyűzetet (esetleg a hozzá adott szoftverrel), azt még fel kell ismertetni a zeneszerkesztő programmal is.
Sok esetben ez is automatikusan megtörténik. Azonban, ha mégsem, akkor tegyük a következőt:
1. Nyissuk meg a SONAR programot.
2. Kattintsunk az alábbi menüre = Edit / Preferences (részletek e leírás Telepítés főmenüjének Preferences alcíme alatt)
3. A megjelenő ablak bal oldalán = MIDI / Devices
4. Jobb oldalon a felső INPUTS mezőben látnunk kell a billentyűzetünk nevét, ahol a név előtti jelölő négyzetet ki kell pipálni. Pl.: nanoKEY, KeystationMini32, stb.
5. Az alsó OUTPUTS mezőben semmit nem kell kijelölni.
6. OK.
Zene készítés előtt, a Sonar MIDI sávjait lenyitva ott is ki kell választani a MIDI billentyűzetet (IN) a nevének megfelelően.
Ha itt nem tudjuk a csatorna számát (CH), akkor válasszuk a MIDI Omni –t.
A MIDI billentyűzet működésének ellenőrzéséhez társítsunk a MIDI sávhoz bármilyen VSTi hangszert (pl.: Cakewalk TTS-1), és így próbáljuk ki.
(Leírás erről lentebb, a MIDI sáv párosítása a Controllerrel és a virtuális hangszerrel fejezetben.)
MIDI szerkesztés
A MIDI sávokban a Controllerrel (MIDI billentyűkkel) rögzített MIDI jelek csak akkor eredményeznek hallható hangot, ha a MIDI sávokhoz hozzárendelünk egy-egy virtuális hangszert (például zongorát, gitárt, dobot, stb.).
A következő egyszerű példa azt mutatja be, hogy miként kell beállítani és használni egy virtuális hangszerkészletet.
Példánkban a Sonar szoftverben "gyárilag" megtalálható 'Cakewalk TTS-1' nevű modult nyitjuk meg.
Ez a modul fogja e példában a hangszerek hangját szolgáltatni. Itt sokféle hangszercsoport közül választhatunk, ráadásul ezzel egyszerre akár maximum 16 különböző hangszer hangját is használhatjuk egy zenében (a TTS-1 tehát 16 csatornán képes adatot továbbítani).
Tanulásra tökéletesen megfelel ez a modul. (27-32. ábra)
Egy példa: Alapesetben a 'Letöltések' menüben lévő komolyzenei fájlok megnyitásakor a TTS-1 hangszerei hallhatók (a Sonar ekkor automatikusan a TTS-1 -et használja). Természetesen a TTS-1 helyett bármilyen másik hangszerkészlet -, vagy VST plugin hangszíne is kiválasztható.
(A TTS-1 sokkal profibb változata a Sound Canvas VA (- lásd később)).
27. ábra
28. ábra
(A képek rákattintva nagyíthatók)
29. ábra
30. ábra
31. ábra
32. ábra
Támogatott felbontások = 44.1 kHz, 48 kHz, és 96 kHz. A TTS-1 nem támogatja a 88.2 kHz beállítást.
Cakewalk TTS-1 használata (27- 30. ábra)
Feladat: Nyissa meg a Cakewalk TTS-1 hangszer plugint.
1. Indítsa el a Sonar programot.
2. Készítsen egy új, üres MIDI sávot (Jobb klikk / Insert Midi Track).
3. Ezután nyissa meg a Cakewalk TTS-1 hangszer modult:
Insert / Soft Synth / Cakewalk TTS-1
4. A megnyílt ablakban válassza: First Synth Audio Output, majd OK.
Ekkor megjelenik a Sonar munkafelületén, a MIDI sáv alatt a Cakewalk TTS-1 nevű hangszer sáv.
5. Kattintson kettőt az új Cakewalk TTS-1 hangszer sáv legelején, a sáv neve előtti kis rajzocskára.
Ekkor megnyílik maga a Cakewalk TTS-1 hangszer modul (30. ábra), ahol 16 oszlopban láthatók 16 sáv beállítási lehetőségei. Mindegyik sáv hangereje a saját potméterével külön állítható.
Mindegyik sávhoz külön virtuális hangszerek választhatók. Alapesetben a legtöbb sáv Piano / Zongora hangszerre van beállítva, a 10-es sáv pedig Dobra. Ez természetesen megváltoztatható.
6. Mielőtt egy csatlakoztatott és beállított MIDI billentyűzeten játszani kezdene, kattintson rá a MIDI sávra (így jelöli ki), mert majd felvételkor az a MIDI sáv fogja venni és tárolni a MIDI jeleket.
A MIDI sáv most automatikusan a TTS-1-hez van párosítva, mivel más hangszer éppen nincs megnyitva.
Ha a MIDI billentyűzeten most elkezd játszani, akkor zongora hangot kell hallani.
Akár felvétel is indítható, ha először a piros felvétel gombra-, majd ezután a képernyő legtetején is a piros gombra kattint.
(A számítógép billentyűzeten az R betű megnyomása szintén elindítja a MIDI felvételt).
(Info: A 'Sound Canvas VA' hangszer plugin használata is pontosan így történik (a menü alján olvashat erről).
Hangszer kiválasztása a Cakewalk-TTS-1 -ben (31-32. ábra)
A TTS-1 hangszer modul alján egymás mellett több “Piano 1” feliratot látunk.
A legelső Piano 1 szóra rákattintunk, majd a Preset -re kell rámutatni.
Láthatóvá válnak a hangszer csoportok.
Válasszon ki hangszereket, próbáljon ki egymás után többet is.
Például állítson be orgonát = (Preset / Organ / Organ 1).
Ha most elkezd a MIDI billentyűzeten játszani, akkor orgona hangot hall.
A Kék nyíl által jelzett helyre kattintva sávonkénti beállítási lehetőségek jelennek meg.
Próbálja ki azt is.
A következő ábrán egy Piano hangszer kiválasztása látható. Sokféle zongora hangszín közül válogathatunk.
MIDI sáv párosítása a Controllerrel és a virtuális hangszerrel
A MIDI sávok bemenetét (I) és kimenetét (O) és egyéb jellemzőit be kell állítani.
BEMENET
Amennyiben MIDI billentyűzetet használunk, a sávok bemenetein annak nevét kell kiválasztani. Ezt a lenyitott MIDI sávban látható I -betűvel jelzett szürke gombra kattintva választhatjuk ki.
Például: KEYSTATION MINI 32
KIMENET
A lenyitott MIDI sávban látható O -betűvel jelzett szürke gombra kattintva azt választhatjuk ki, hogy a MIDI sáv hova küldje a jelet (OUT). Például egy virtuális hangszerre. Vagyis választunk, hogy melyik virtuális hangszert szólaltassa meg.
Most a Cakewalk-TTS-1 legyen kiválasztva, hiszen innen oda megy a jel, annak a választott hangszerei fognak megszólalni.
33. ábra.
CSATORNA
A lenyitott MIDI sávban látható C -betűvel jelzett szürke gombra kattintva azt választhatjuk ki, hogy a TTS-1 16 csatornája közül éppen melyik csatornán beállított hangszer szólaljon meg.
(Nem összetévesztendő a MIDI billentyűzet csatornáival)
Ha például a 'Piano 1d ' nevű zongora hangot az 1 -es csatornához állítottuk be, és azt szeretnénk használni, akkor válasszuk az 1-es csatornát (mert az 1-es csatornához lett a 'Piano 1d ' kiválasztva).
Tehát = “ 1: Cakewalk-TTS-1 ” nevű csatorna legyen itt kiválasztva.
34. ábra.
A második sáv beállításai:
Ha egy második sávot is szeretnénk használni, - amin pl. orgona van beállítva -, akkor a második sáv beállítása esetén mindenben pontosan úgy kell eljárni, mint az első sáv esetében, csak a “2: Cakewalk-TTS-1” nevű csatorna legyen kiválasztva.
A harmadik sáv beállításai:
Ha egy harmadik sávot is szeretnénk használni, - amin pl. gitár van beállítva -, akkor a harmadik sáv beállítása esetén mindenben pontosan úgy kell eljárni, mint az első sáv esetében, csak a “3: Cakewalk-TTS-1” nevű csatorna legyen kiválasztva.
És így tovább.
Eredmény =
Ha az első sávra kattintunk, és hangokat játszunk le a MIDI billentyűzeten, akkor ZONGORA hang fog megszólalni.
Ha a második sávra kattintunk, és hangokat játszunk le a MIDI billentyűzeten, akkor ORGONA hang fog megszólalni.
Ha a harmadik sávra kattintunk, és hangokat játszunk le a MIDI billentyűzeten, akkor GITÁR hang fog megszólalni.
Ha esetleg felvételeket készítettünk, akkor a Lejátszás elindításakor egyszerre mindhárom sáv felvétele halható.
- A számítógép terhelhetőségétől függően további MIDI sávok is felhasználhatók ugyanígy, sokféle hangszerrel.
- A kiválasztott hangszerek utólag bármi más hangszerre megváltoztathatók, de most még ne változtassunk.
Ne zárja be a programot, csak tegye le a tálcára. Folytassuk a munkát.
Ha a Cakewalk TTS-1 modul már kevésnek bizonyul, akkor további virtuális hangszerek (VSTi plugin) telepítése válhat szükségessé.
További Sonar beállítások
Hangminőség, tempó és ütem
A "Dock Control Bar" -nak nevezett felület alapesetben a Sonar munkaterület felső részén, vízszintesen helyezkedik el (áthelyezhető). Ennek közepét ábrázolja a 35. ábra, ahol beállítási lehetőségeket találunk:
Kék nyíl: Tempó beállítás. A zene készítését mindig a tempó meghatározásával kezdjük.
Később érdemes a kész(ülő) művet más tempóban is meghallgatni.
Sárga nyíl: Ütem. Az ütem átállításának eredményét azonnal látni fogjuk a sávok fölött.
Zöld nyíl: A metronóm be/kikapcsolása. Külön használható felvételhez és/vagy lejátszáshoz.
Rózsaszín nyíl: Hangminőség.
Ezt itt csak ellenőrizni tudjuk, a beállítás máshol történik = Edit / Preferences / Audio / Driver Settings, - illetve Edit / Preferences / File / Audio Data.
CD minőség eléréséhez a beállítási értékek = Sampling Rate: 44100 Hz, Record Bit Depth: 16 bit.
Lehetőség van Stúdió hangminőségre is = 96.000 Hz és 24 bit, azonban ennek feltétele egy profi hangkártya.
35. ábra
MIDI jelrögzítés (Felvétel / Record)
A MIDI billentyűzettel 'lejátszott' hangok (jelek) könnyen rögzíthetők (Record) a MIDI sávon. Rögzítés után az eredményt egy tetszőlegesen kiválasztott virtuális hangszer hangján tudjuk meghallgatni.
A MIDI billentyűzetről történő jelrögzítés sorrendje általában a következő:
- Ha hallani is szeretnénk, amit rögzítünk, akkor társítsunk a MIDI sávhoz például egy Piano hangszert.
- Állítsuk be a tempót.
- Állítsuk be az ütemet (4/4, 3/4, stb.)
- A MIDI billentyűzettel történő próbajáték során állítsuk be sávonként a hangerőket (a VOLUME szabályzóval) .
- Ha szükséges, akkor a Hangszersávokon (pl.: Cakewalk TTS, Brass) is van további hangerő-szabályzási lehetőség.
- Indítsuk el a Metronómot.
- Kattintsunk a felvételre kiszemelt sáv piros gombjára.
A felvétel ezután a legfelső sorban lévő nagy piros gombra kattintva kezdődik el.
Visszajátszáskor a kiválasztott hangszerrel lehet az eredményt meghallgatni. Utólag is lehet a virtuális hangszert cserélni, például meg lehet hallgatni, hogy ugyanaz a MIDI felvétel hogy hangzik zongora helyett egy gitár hangszín kiválasztásával.
(A 'Sound Canvas VA' nevű VSTi plugin például 1600 különböző hangszínt tartalmaz, - részletezés az oldal alsó részén.)
Ha nem tetszik, amit hall, a felvétel bármennyiszer visszavonható, törölhető, megismételhető, vagy akár szerkeszthető is.
Néha hasznos, ha a felvétel műveletének elindítása után a billentyűzeten történő játékot nem azonnal kezdjük meg, hanem például 4 / 4 ütem kiszámolása után.
Effektus alkalmazása a Master (vagy egy Audió) sávon
Példánkban a Master sávban végzünk utólagos hangszín beállítást egy FX (effektus) modullal (36. ábra).
1. Nyissuk le a Master sávot (baloldalon alul).
2. Kattintsunk jobb egérgombbal a fekete FX mezőbe.
3. Insert Audio FX / DirectX / Sonitus:fx / Equalizer
4. Az FX mezőben megjelenő Equalizer gombra kattintva megjelenik a szabályzó.
36. ábra.
Hangok (MIDI jelek) igazítása, törlése
A MIDI jelek (a leendő hangok) rögzítése után megtehetjük, hogy a feljátszott hangokat egyenként, utólag, minden sávban külön-külön megigazíthatjuk, áthelyezhetjük, illetve azok egyéb tulajdonságain is változtathatunk. Ez az utólagos javítási / igazítási lehetőség nagyon hasznos dolog.
Ehhez az úgynevezett Piano Roll View ablakot kell megnyitni.
1. A hangok megtekintéséhez /szerkesztéséhez kattintson = Views / Piano Roll View
2. A Piano Roll View ablak kinagyítható (magasítható) a vízszintes vastag fekete vonal feltolásával. Tehát toljuk fel.
3. A jobboldali gördítő sáv használatával láthatóbbá tehetjük a rögzített hangokat.
4. A felső menüsor alatti négyes keresztre kattintás után a hangokat az egérrel bármilyen irányba áthelyezhetjük – ezáltal természetesen a hangzás is megváltozik.
5. A villáskulcs ikonra kattintás után a hangok hossza is változtatható a szélek megfogásával.
37. ábra
38. ábra.
A hangokra jobb egérgombbal kattintva egyéb jellemzőik is állíthatók = Hangerő, időtartam, hangmagasság, stb.
A hangok az Erase ikonra kattintás után az egérrel törölhetők.
Ütem számok - beállíthatók
Snap settings (Track View -ben fent, a színes mezőben)
Ez a Track View ablakban a Snap szó alatt található szám.
A vízszintes lépéstávolságok beállítására szolgál.
Az első 6 ikon alatti színes mezőben lévő szám
A Piano Rollban dupla kattintásra létrejövő-, vagy rajzolt MIDI hang hossza.
A szám együtt változik a Piano Roll felső részének hangjegy ikonjaival
(a Tracks menü mellett jobbra).
Piano Roll ablakban a vízszintes lépéstávolság beállítása
A Tracks menüvel egy sorban, jobb szélen kiválasztható szám: 1/2, 1/4, 1/8, stb.
Piano Roll ablakban a függőleges vonalsűrűség beállítása
View / Grid resolution / 1/2, 1/4, 1/8, stb.
Flatten Comp
MIDI sávon jobb egérkattintásra jelenik meg.
Feladata: Trackek vízszintes sávjait (LANES) ellenőrizni, és ha kell össze is lehet vonni.
MIDI jelek a Track View nézetben
A Track View nézetben is megtekinthetők a sávhoz tartozó MIDI jelek. Tehát egy egyszerű ellenőrzéshez nem mindig kell a Piano Roll View –t alkalmazni. Ehhez a következő, 39./a. ábrán látható a tennivalók sorrendje.
1. Nyissuk le a sáv alját egy kattintással (kék nyíl).
2. Kattintsunk a + jel melletti szürke mezőre, megjelenik egy menü (sárga nyíl).
3. A NOTES szóra kattintva megjelenő jobboldali világos sávban látjuk a MIDI jeleket (piros nyíl).
39./a. ábra
Hangerő szabályozás Piano Roll ablakban
A MIDI sávokra történő felvételt követően érdemes először a rögzített jelek erősségét (Velocity) maximalizálni, lehetőség szerint a Piano Roll View nézetben.
Végezhetjük ezt egyenként, a MIDI jelekre jobb egérgombbal kattintva, vagy több hang kijelölése után egyszerre. Utóbbi esetben a kijelölés után a legfelső mezőben a megfelelő (Event Inspector / Vel) mezőbe kell a Velocity értéket beírni.
Ha nem egyformák a hangok Velocity értékei:
Sokszor előfordul, hogy különböznek a MIDI jelek Velocity értékei. Vagyis nem egyforma „hangosak”.
Ebben az esetben a hangok kijelölése után a (Event Inspector / Vel) mezőbe egy + vagy – jelet kell beírni, attól függően, hogy csökkenteni vagy növelni szeretnénk a hangerőket. A + vagy – jel után írjuk a számot.
Ha például mínusz 10-et írunk be (és Enter), akkor minden kijelölt hang az eredeti értékénél 10 értékkel halkabb lesz. Ha + 10-et írunk be, akkor pedig mindegyik hangosabb lesz 10-el.
Sávok áthelyezése, új project
Gyakran előfordul, hogy zene készítése közben nagyon sok plugint kipróbálunk, esetleg túl sokat, ami nehezíti a későbbi lejátszást. Ekkor érdemes egy teljesen új fájlba átmenteni minden általunk használt sávot és hangszert, és azzal dolgozni tovább. Ehhez a vágólapot kell alkalmazni (CTRL + C és CTRL + V sávonként). Ekkor már a neveket is véglegesíthetjük, a sávokat mappákba rendezhetjük, stb. Így minden egyszerűbbé / áttekinthetőbbé válik.
Dupla kattintásra bekövetkező események
Meghatározhatjuk, hogy milyen ablak nyíljon meg akkor, ha az Audió-, vagy MIDI sávokra az egér baloldali gombjával gyorsan kettőt kattintunk. Itt most arra mutatunk egy példát, hogy a MIDI sávra kattintva a "Piano Roll View" felület nyíljon meg:
Kattintsunk a sávok feletti alsó menüsorban =
Options/Click Behavior/Double-Click/MIDI Clips/Piano Roll View
Hangok igazítása
A felvett MIDI jelek (hangok) általában utólagos javításra szorulnak, mert csaknem lehetetlen őket precízen, század másodpercre pontosan feljátszani. A hangok hossza, helyzete, és a hangerő is módosítható utólag.
Jelölje ki az importált zenét tartalmazó MIDI sávot.
Nyissa meg a "Piano Roll View" felületet (Views / Piano Roll View).
Ha a hangok helyzete nem igazodik pontosan a függőleges vonalakhoz, az baj. Ezen kívül a hangok hossza sem egyforma.
A probléma megoldásához kattintson fent a négy irányú nyíl ikonra, majd tolja az egérrel a hangokat a kívánt pozícióba, vízszintes, vagy függőleges irányban. A hangok hossza (eleje / vége) is igazításra szorulhat, ehhez előtte a fent látható csillag ikonra kell kattintani. Utóbbit választva az egérrel új hangokat is rajzolhatunk (hozhatunk létre) vízszintes irányban.
Ragasztás
Az egybetartozó MIDI hangokat össze lehet kötni a Ragasztóval (pl.: sok rövid helyett egy hosszú legyen).
Megoldás = Az 5. ikont LINE -re állítom a ragasztáshoz, vagy a legelső csillag ikon és Alt + Ctrl.
Transzponálás
Az elkészült zenéket érdemes más hangfekvésekben is meghallgatni.
Transzponálni fel és le irányban lehet.
- A Track View felületen vagyunk.
- Jelölje ki a transzponálni kívánt sávot.
- Process / Transpose
- Az Amount mezőben dönthetjük el, hogy le vagy fel szeretnénk-, és hány hanggal transzponálni.
- Audió sáv esetén jelöljük be a Transpose Audio négyzetet.
MIDI jelek tulajdonságainak beállítása
A jobboldali egérgombbal bármelyik barna hangra kattintva a "Note Properties" ábra jön elő, ahol többek közt a hangerő (velocity), hangmagasság (pitch), és időtartam (duration) állítható.
Dim Solo, Exclusive Solo, Loop
Ha egy sávot a SOLO -ra kattintva megjelölünk, akkor rajta kívül mást nem hallunk.
Ha viszont a Dim Solo gombra kattintás után tesszük ezt, akkor nem csak a SOLO –ra kijelölt sáv lesz hallható, hanem – sokkal halkabban – a többi sáv is.
Az Exclusive Solo használatával pedig az érhető el, hogy egyszerre csak egyetlen SOLO sáv lehessen (sárga nyíl).
Vagyis, ha egy sáv már SOLO, és utána egy másikat jelölünk ki SOLO –ra, akkor az előző sáv SOLO kijelölése megszűnik. Ez különösen hasznos lehet például két sáv összehasonlításakor, legtöbbször erre szokták használni.
A Dim Solo, Exclusive Solo bekapcsolása a sárga és a kék nyilak-, egy–egy rész ismétlése pedig a zene-részlet kijelölése után a rózsaszín nyíl által jelzett gombokkal történik (39./b. ábra). A zöld nyíl a folyamatos ismétlés gombjára mutat.
39./b. ábra
Freeze
A MIDI sávokon látható csillag (Freeze = Fagyasztás) ikonra kattintva a Sonar a MIDI sávok - hangszer-pluginok által megszólaltatható - jeleit audió formátumra alakítja (pl.: .wav). Ezáltal jelentős processzor erőforrások szabadulhatnak fel. Ez csak akkor működik, ha a MIDI sáv társítva van egy VSTi hangszerrel.
Upsample on Playback, Upsample on Render
Pluginok bal felső sarkában található. Duplájára növeli a (pl. 44.100 KHz) frekvenciát a feldolgozás idejére. Használatakor előbb a '2x' ikonra kell kattintani, mire az összes így kiválasztott funkció működésbe lép.
Áthallás
A MIDI sávon a panorámát állítva áthallásos lesz, a VST hangszer sávon panorámát állítva nem lesz áthallásos a felvétel.
Nem odaillő hangok (MIDI jelek) gyors megtalálása
Előfordul, hogy véletlenül egy, vagy több 'hamis hang' kerül rögzítésre a MIDI sávba, vagyis olyan nem odavaló MIDI jel, amely jelhez tartozó hang nincs az adott skála hangsorban.
Hogy lehet gyorsan és biztosan megtalálni az ilyen, nem odaillő 'hangokat' a MIDI sávokban?
- Nyissuk meg az adott MIDI sávon a ’Piano Roll’ ablakot (Views / Piano Roll View).
- Nyomjuk meg az ’ I ’ betűt. Megjelenik az ’Inspector’ panel.
- Ennek jobb oldalán felül a ’Snap To Scale’ felirat alatt kapcsoljuk be a ’Snap To Scale' funkciót.
- Ugyanitt válasszuk ki a ’Root Note’ és a ’Scale’ menükből a kívántakat.
Például ’D#’ és ’Diatonic Scales / Ionian (Major)’
Ezzel a példánkban beállítottuk a D# dúr skálát - ellenőrzésre.
- Eredmény = A Piano Roll felületen most azt látjuk, hogy a vízszintes fekete (sötét) sávokba kerülnek azok a jelek / hangok, melyek nem taroznak a most kiválasztott skálához. Ezeket a ’hamis hangokat' kerestük. Jó esetben ekkor ezek a fekete sávok üresek.
A világosabb, szürke sávok azok, melyek a (példánkban a D# dúr) kiválasztott skálához tartoznak.
Tehát: A világosabb sávokban található MIDI jelek vannak jó helyen.
Kotta nézet
A MIDI billentyűzeten feljátszott hangokat, vagy importált MIDI sávokat egy kotta ablakban is meg lehet jeleníteni.
Ehhez a MIDI sávok kijelölése után az alábbi menüpontra kell kattintani:
Views / Staff View
A MuseScore programmal készített hangjegyeken is tudunk tovább dolgozni a Sonar programmal.
Így például új hangszereket rendelhetünk MIDI sávokhoz, effektusokat alkalmazhatunk, stb.
MIDI fájl (kották) exportálása a MuseScore programban
1. Nyissuk meg a MuseScore programot, azon belül pedig a zene fájlt.
2. Exportáljuk ugyanitt a fájlt a Sonar által felismerhető MIDI formába:
Fájl / Exportálás
3. Az exportáláskor megjelenő ablakban adjunk nevet a fájlnak.
4. A 'Fájl típusa' mezőben (legalul) válasszuk a következőt:
'Szabványos MIDI fájl'
Fejezzük be az exportálást.
Az így exportált MIDI fájlt már importálhatjuk a Sonar programba.
MIDI fájl (kották) importálása a Sonar programba
A MuseScore programmal készített és ott exportált MIDI fájlt így importálhatunk a Sonar programba:
1. Megnyitjuk a Sonar programot.
2. Fájl menü / Open
3. Kitallózzuk az importálandó MIDI fájlt, és OPEN.
Megjelennek a MIDI sávok a Sonar felületén, egymás alatt.
Importált MIDI zene kottáinak / hangjegyeinek megjelenítése a Sonar programban
1. Kijelöljük Sonar -ban a zenéket tartalmazó, importált MIDI sávokat.
(Kijelöléshez a CTRL nyomása közben a sávok elejére – a sorszámokra - kell kattintani)
2. Views / Staff View
Az ekkor megjelenő kotta ablakban egyszerre minden kijelölt MIDI sáv hangjegyei látszani fognak.
A hangjegyek kívánságra elmozdíthatók, igazíthatók, törölhetők, kinyomtathatók, vagy akár új hangjegy is elhelyezhető.
Hangerő ellenőrzés
- A MIDI sáv hangerő (Volume) értéke** körüli zárójelek hiánya néha hangerő változást eredményezhet, mert e hangerő ** beállítás hatással lehet a VST plugin saját hangerő beállítására. Tehát: magán a VST pluginon beállított Volume értéket felülbírálhatja (megváltoztathatja) a MIDI sáv beállított Volume** értéke. Ezért fontoljuk meg, hogy kell-e oda a zárójel.
A zárójel így helyezhető el = Jobb klikk a Volume szabályzón / Disable Control. Ugyanígy meg is szüntethető.
- MIDI sávokon a Volume szabályzót (ha lehet és indokolt) inaktívvá is lehet tenni úgy, hogy = 0 -ra lehúzzuk a Volume szabályzót, majd rá jobb klikk / Disable Control. Ekkor a 0 szám zárójelek közé kerül.
Ennek hatására natív MIDI jel megy a VST pluginra, ami tisztább hangszer hangot eredményez. (Valamint a zárójel miatt a MIDI sáv Volume szabályzója már nincs hatással a VST plugin adott Channel -ra ható külön hangerő szabályzójára sem.)
- A MIDI sávokban az egyes hangok külön - külön hangerőit ellenőrizni kell (Piano Roll).
Effektusok
Midi sáv audióba történő exportálása előtt minden effektust meg kell szüntetni, az FX modulokat törölni kell (de előtte el kell menteni az FX beállításokat, a későbbi visszaállítás érdekében).
Dinamikai árnyalásokat, automatizálásokat, effektusokat már lehet alkalmazni a végső audió MASTER változatban.
Névadás
A sávok neveit, feliratait ellenőrizni kell, illetve ki lehet javítani, átnevezni, bővíteni. Lehetőleg minden adatot tartalmazzon a név, a hangszerek neveit is. Az Inspector -ba is lehet írni (Views / Inspector / Track / Description).
MIDI-ből Audió exportálás extra jó minőségben
A kész MIDI sávokat a legjobb hangminőség érdekében a Leglassúbb (!) módon is lehet exportálni, 44 (48) KHz / 24 bit beállítással. Ehhez az Export ablakban a 'Fast Bounce' ne legyen bejelölve. Ekkor nagyon lassan, a lejátszás sebességében zajlik az exportálás.
Panoráma beállítás
Ha a VST hangszersávon helyezzük el a VU métert (FX), akkor a VU méter =
- a VST hangszersávon végzett Panoráma korrekciót nem mutatja
- a MIDI sávon végzett Panoráma korrekciót viszont jól mutatja
Ezért a MIDI sávon is lehet Panorámát állítani.
Áthallás
A MIDI sávon a panorámát állítva áthallásos lesz a lejátszás, a VST hangszer sávon panorámát állítva nem lesz áthallásos.
Panoráma igazításkor nem muszáj levenni a nagyobb oldalból, hanem hozzá is lehet adni a kisebbhez a VU méteren lévő panoráma szabályzóval.
Reverb
A VST pluginoknál a sávokon 0-ra lehet állítani a Reverb-et (ha indokolt). Ettől (mivel nem lesz többé visszhangzás) sokat tisztulhat a zene, jobban és tisztábban hallatszanak a hangszerek).
Reverb 2
A reverb (visszhang) mennyisége attól is függ, hogy a hangszer egy koncert teremben hol helyezkedne el. Pl. a sárgarézek hátrébb vannak, ezért több reverb kell nekik.
Akkord megosztás egyik módja
Ha több sávon, hasonló hangszerekkel, majdnem ugyanaz a dallamkíséret történik, akkor érdemes kipróbálni, hogy a megosztott akkordok hogyan hangzanak.
Például 2 hangú akkordkíséret esetén =
2 fuvolák - E + G
2 Oboe - C + E
2 klarinét - C + G
Tempó
Tempó ellenőrzés mindig szükséges a teljes hosszban. (Views / Tempo)
Tempó maximalizálás a jobb minőségért
Nagyon nagy tempóra beállítva a Sonar -t tisztábban és hangosabban szólnak a virtuális hangszerek (MIDI), valamint jobban elkülönülnek egymástól. Így is lehet a hangminőséget javítani.
Példa:
Eredeti tempó = 108
Feljátszás előtt ennek páros számú többszörösét érdemes beállítani (2 x,4 x,8 x).
Azért érdemes inkább páros számot választani, mert az eredmény az lesz, hogy a MIDI hangok a Piano Roll -ban ismét pontosan az egészeknél fognak kezdődni (és nem össze-vissza).
Az új emelt tempó nem lehet 1000 -nél nagyobb.
1000 : 108 = 9,2592. Az ehhez legközelebbi páros szám a 8, tehát akár 8 szoros is lehet a maximálisra emelt tempó.
108 x 8 = 864 lesz az új tempó
Process / Lenght = 800 % (erre az értékre kell beállítani a Sonar -t).
--------------
Loopokkal ezt sajnos nem lehet megtenni, csak MIDI sávokkal.
Scale Velocity
Process / Scale Velocity
Itt állítható be például a crescendo-, vagy decrescendo két véglete = a leghalkabb és leghangosabb szint.
Retrograde
Process / Retrograde
A MIDI események sorrendjét változtatja meg. Például a rögzített MIDI hangok sorrendje: 12345, a Retrograde parancs után pedig : 54321. Audióra ez nem vonatkozik.
Audió esetében használja a Process / Apply Effect / Reverse parancsot.
Deglitch
Process / Deglitch
A nem kívánt, túl pici, vagy túl hangos/halk, stb. hangok törlésére való.
Fit To Time
Process / Fit To Time
Beállítható, hogy pontosan mennyi ideig tartson egy zeneszám (pl. a 30 másodperces reklámok esetén fontos).
Fit Improvisation
Process / Fit Improvisation
Hibás ütemű, vagy felismerhetetlen / össze vissza ütemmel rögzített / zenék igazítására való.
1. Először egy referencia sávot (Track) kell készíteni, az eredeti minél pontosabb mintájára.
Ennek két módja van:
a. Valós idejű felvétel a MIDI billentyűzetről
b. Lerajzolni a hangjegyeket a Piano Roll ablakban
Mindkét esetben valamilyen ütős hangszerrel elkészítve lesz a legjobb az eredmény.
Fontos, hogy a referencia sáv legyen minél jobban szinkronban a felvett hibás sávval.
2. Jelölje ki a Referencia sávot, majd válassza a 'Fit Improvisation' parancsot.
Vágás után
Piano Roll nézetben a hangok elvágásánál (egyesítésénél) előbb le kell fotózni minden sávban a vágás alatt lévő hangok hosszát (mert a vágás helyén a hangok rövidülhetnek), és a vágás után az eltűnt hang hosszakat vissza kell állítani.
Ragasztás
Az egybetartozó hangokat össze lehet kötni a Ragasztóval (pl.: sok rövid helyett egy hosszú legyen).
(Az 5. ikont LINE -re állítom a ragasztáshoz).
Bounce to Clip utáni ellenőrzés
A végső track részek egyesítése után megrövidülhetnek a hangok, ezért utólag mindig ellenőrizni kell a hang hosszokat.
Quantize (igazítás) ellenőrzése
A MIDI hangok véletlen vízszintes eltolódása hibákat eredményezhet.
Ellenőrizzük, hogy 0 pozícióknál kezdődjenek a hangok a MIDI sávokban.
(Process / Quantize)
A Quantize ablakban a Note Durations bejelölése a hangok hosszát is megigazítja.
Gitár akkordok ellenőrzése (MIDI)
- MIDI sávonként le kell ellenőrizni az egymás felett elhelyezett (látható)-, egyszerre megszólaló akkord hangokat (a Piano Roll view -ban) abból a szempontból, hogy akkordként nem hamisak-e együtt.
Ehhez a Scrub Tool (kis hangszóró) ikont kell használni (J betű megnyomására jelenik meg).
- Egy sávon belül a gitár akkordok egymás alatt látható hangjainak vizsgálatakor (Piano Roll) érdemes az akkord hangjait a megszólalásuk sorrendjében jobbra-balra kissé eltolni (kijelölés, majd Process / Slide / Ticks). A pozitív illetve negatív előjellel beírt érték ilyenkor kb. 10 ... 30 szokott lenni). Az előjel a megszólalás sorrendjétől függ.
Szimfonikus MIDI sávok és jelek időzítése
Szimfonikus virtuális hangszerek MIDI hangsávjait - leginkább a vonósokat - mindig kicsit korábban kell indítani, mert az ilyen hangok legtöbbször a többihez képest időben kicsit késve hallhatók.
Crescendo vs. Decrescendo
növekvő / csökkenő hangerő
Views / Event list
A "táblázat" KIND oszlopában a megfelelő MIDI hangjegy sorára kattintva megjelenik a "Kind of Event" ablak, ahol a "Hairpin" paramétert kell kijelölni.
Ezután a "Data" oszlopban lehet választani a crescendo-, vagy decrescendo kifejezések közül.
Envelope (esemény) áthelyezése a Piano Roll ablakból a Track View ablakba
Convert MIDI to Shapes .
1. Előzőleg megrajzoltunk egy Envelope-t a Piano Roll ablak alján (pl.: Modulation)
2. Visszatérünk Track View nézetbe
3. Kijelöljük a sávot, ha nincs kijelölve
4. Clips / Convert Midi Controllers to Envelopes
5. Megjelenik a 'Convert MIDI to Shapes' ábra
6. Beállítom a megfelelő értékeket a Type, Value, Channel mezőkben.
Például: Type = Control, Value = 1-Modulation, Channel = Channel1
7. OK.
8. A Piano Roll alján lévő grafika eltűnik, ellenben megjelenik a Track View ablakban, az adott sávon.
ACT mód használata
Az ACT jelentése: Active Controller Technology. Feladata a Controllerről történő irányítás / vezérlés.
Bármelyik plugint hívjuk elő, megjelenik egy ACT gomb.
Erre az ACT gombra kell kattintani a Controllerhez történő hozzárendelés beállításához. Ezután rá kell kattintani arra a paraméterre/gombra a megnyitott pluginen belül, amit a Controllerünkről irányítani szeretnénk és ezután meg kell mozdítani azt a gombot/potmétert a Controlleren, amihez szeretnénk hozzárendelni.
Ezután újra rá kell kattintani az ACT gombra.
Kész.
CAL fájlok használata
A Process menü / Run CAL által megnyíló ablak olyan fájlokat tartalmaz, melyekre kattintva egy-egy művelet sorozat hajtódik végre automatikusan a kiválasztott sávon. Íme néhány példa:
HIVEL
Ez a kijelölt track leghangosabb részét jelöli meg, ahol pl. sok hang szólal meg egyszerre.
Miután kijavítottuk a hangosságot, rá lehet keresni a következő leghangosabb részre... és így tovább - egyenként.
SIMPTREM
Tremolókat hoz létre úgy, hogy hosszú jegyzeteket ismételt rövidebb jegyzetekre konvertál. Hasznos a zene átvitelére olyan eszközökre, amelyek nem tartós hangot tartalmaznak, például acél dob vagy mandolin. Lehetővé teszi a sebesség mérséklését, így a tremoló nem emeli túl a bilincseket a tremoló nélkül.
Az 1 egésznél (pl. 600 tick -nél) rövidebbeket egészben hagyja.
UNDUPE
Előfordul (Piano Roll), hogy egy MIDI sávban egymás tetején duplán vannak olyan hangok, melyek egyáltalán nem -, vagy alig láthatók. Ezáltal ott hangosabb lesz a lejátszás. Az ilyen hibák keresésére lehet használni a CAL = UNDUPE parancsot a duplázás-, illetve a vágások miatti hosszabbítások megoldására.
A kereséshez a megvizsgálandó hang(ok) előtt lévő hangot is ki kell jelölni.
ADSR
Attack idő, amely alatt a szint nulláról a csúcsig emelkedik.
Decay idő, amely alatt a szint az Attack szintről a Sustain (fenntartott) szintre csökken.
Sustain a key elengedéséig fenntartott szint.
Release idő, amely alatt a szint nulláig csökken.
Keyswitch
Néhány zenei szoftver jellemzőinek változtatása / események előidézése a Controller egyes billentyűinek lenyomásával is lehetséges. A Kontakt hangszer-könyvtárak például előszeretettel használják ezt a lehetőséget.
Ezek a Keyswitch -nek mondott billentyűk az erre alkalmas szoftverekhez nem egyformán vannak kijelölve. E billentyűk lenyomása szintén rögzíthető (Record) a midi sávokban, a többi midi jel közé, például azért, hogy azután már ne kelljen az adott Keyswitch billentyűt manuálisan nyomni.
Articulation Map
Ezek a jelzések a sávok tartalmára vonatkozó 'események' fenntartására szolgálnak.
Ez azért is hasznos, mert így a MIDI hangjegyek közt (és a kottában) nem lesznek az eseményeket aktiváló Keyswitch MIDI jelek.
Ez a funkció a régi SONAR -ban nem létezik. Tanfolyami anyag.
Előzmény:
Mielőtt nekilátunk, előtte fel kell jegyezni (pl. egy papírra), hogy az adott virtuális hangszer esetén melyik MIDI billentyű milyen kulcskapcsolót (Keyswitch) működtet. Vagyis, hogy melyikeket kell megnyomni.
1. Edit
2. A bal alsó mező melletti Plusz jelre kattintok. Ekkor két helyen is keletkezik egy-egy új
(egyforma) név= A bal alsó és a középső felső mezőkben.
3. A bal alsó mezőben keletkező nevet átnevezzük, így meglesz az első hangszer nevünk.
Legyen a név pl.: ’Amadeus’. ( Tehát lehet ez pl. egy Kontakt hangszer neve.)
4. A középső felső mezőt is átnevezem. Legyen a név pl.: ’Violins 1’.
5.
5.1 A középső alsó mező alján az ’Add from midi’ gomb következik, majd megnyomok
egy MIDI billentyűt, pl.: C2 –t. (egy valós Keyswitch billentyűt)
5.2. Az ’Add from midi’ gomb feletti ’New Articulation’ nevet átnevezem, legyen pl.: ’Sustain’.
5.3. Ha több Articulation -t is szeretnénk még létrehozni, akkor ismét elvégzem
az 5.1 és 5.2 pontokat. Így keletkezhetnek még pl. ’Spiccato’, ’Staccato’, stb.
(Az 5. pontban akár a modulációs kereket is használhatom, ha esetleg az a Keyswitch)
6. Kész
7. Akár Tovább is alakíthatom az eddig elérteket. Így =
A középső alsó mezőben a ’Sustain’ névre kattintok, majd a jobb alsó sarokban a Plusz jelre.
Itt megjelenik egy 3 soros beállító menü.
8. Itt beállíthatok jellemzőket, például az OFFSET (eltolás) értéket:
például = (mínusz jellel) - 500 MS értékre.
Eredmény: korábban szólalhat meg a hangszer.
D: Duration (időtartam)
9. Ha egyszerre két Keyswitch használatára lenne szükség, akkor ahhoz a jobb felső ablakban is van
egy ’Add from midi’ gomb.
Fontos, hogy későbbi alkalmazáskor a Track View ablakban az adott MIDI sáv legyen kijelölve.
Az Articulation Map alkalmazása majd az egérrel történhet, az adott MIDI sáv PianoRoll ablakában
- a hangok feletti keskeny vízszintes sávon (amihez alatta akár még egy második vízszintes sávot is nyithatok).
Duplán a sávra rákattintva megnyílik az Articulation Map ablak, ahol sorban kiválasztom a megfelelő tételeket (pl. Amadeus, Violins 1, Sustain), majd berajzolom a csíko(ka)t.
A beállítást akár Exportálhatom is, az alábbi célba = C:\Cakewalk Content\Sonar\Articulation Maps
Controller kiiktatása
A végleges renderelésnél és átalakításoknál a MIDI billentyűzet soha ne legyen aktívan csatlakoztatva a Sonar programhoz, mert hamis lehet tőle az eredmény.
VST(i) plugin
Számtalan virtuális hangszer-modul (úgynevezett VST(i) plugin) tölthető le az Internetről, melyek a Sonar –ba (vagy más DAW programba) beépülve egy-egy valódi hangszer hangját képesek reprodukálni. Nagyon sok köztük az ingyenes is.
Minél több VSTi plugint szerzünk be és telepítünk a Sonar programhoz, annál gazdagabb hangszer választék áll majd rendelkezésünkre.
Hangfájlokat megszólaltató szoftverek is működhetnek VSTi pluginként, ilyen például a SoundFont lejátszó, vagy a Kontakt, Falcon, stb. .
Gyakran kérdezik, hogy mit jelent a VST utáni kis i betű. = 'Instrument', tehát virtuális hangszerre utal.
VST(i) pluginok telepítése
Általában két típus létezik:
1. Telepítés szükséges
2. Nem kell telepíteni.
1. A telepítésre váró VSTi plugint az egyéb programoknál megszokott módon kell telepíteni, azonban telepítés közben célszerű a telepítés helyének a zeneszerkesztő program azon mappáját meghatározni, ahol a program általában a VSTi pluginokat tárolja.
Ez a hely a Sonar esetében legtöbbször a következő:
C:\Program Files\Cakewalk\VstPlugins
2. Sok esetben csak egyetlen .dll névkiterjesztésű fájl maga a VSTi plugin.
Ezt a fájlt nem kell telepíteni, hanem egyszerűen csak be kell másolni az említett mappába, tehát ide:
C:\Program Files\Cakewalk\VstPlugins
A Sonar indítás után mindkét esetben megtalálja a telepített plugint ezen az elérési útvonalon.
Telepített egyéb VSTi és FX pluginok helyének meghatározása
Előfordul, hogy egy frissen telepített plugin neve nem jelenik meg a listában (például itt = Insert / Soft Synth ), mert nem a szokásos helyre települt. Ilyenkor annak elérési útvonalát nekünk kell megkeresni és manuálisan megadni.
(Tehát azt a mappát kell kitallózni, amiben a plugin található. A kitallózás a Utilities menüben történik. A plugin telepítésének helyét érdemes már a plugin telepítésekor feljegyezni.)
Utilities / Cakewalk Plig-in Manager / Options / ADD
Ilyen valódi elérési útvonalak például:
- Edirol VSC 1.6
c:\program files (x86)\steinberg\vstplugins\edirol\Virtual Sound Canvas\VSC.dll
- HQ-OR (Orchestral)
c:\program files (x86)\steinberg\vstplugins\edirol\Orchestral\Orchestral.dll
- Sound Canvas VA
c:\program files\roland\sound canvas va\SOUND Canvas VA.dll
- Zenology Pro
C:\Program Files\Common Files\VST3
VST pluginok használatának szüneteltetése
Kész MIDI sáv végleges audióba exportálásakor mindig csak az egyetlen aktuális VST hangszer modul maradjon bekapcsolva! A többit átmenetileg ki kell kapcsolni, és esetleges újra indítás után lehet exportálni.
(Views / Synth Rack View. - Ez után a Synth Rack ablak középre húzható, majd a megjelenő kék gombbal a pluginok ki-bekapcsolhatók)
VST2 / VST 3
VST 2 pluginokat érdemes kicserélni korszerűbb és újabb VST 3-ra - ha van megfelelője.
Virtuális hangszerek
A következő részben két nagyon profi virtuális hangszer modult - VSTi plugint - ismerhet meg.
- Sound Canvas VA (régi) = a TTS-1 sokkal nagyobb tudású, zseniális testvére.
- Zenology Pro (új) = nagy tudású, modern VST3 modul. Hihetetlenül sokféle hang megszólaltatására képes, rendkívül sok beállítási lehetőséggel.
Sound Canvas VA
A következőkben egy nagyon hasznos VSTi hangszer modult ajánlunk figyelmébe, mely több, mint 1600 hangot (pl. hangszerek hangjait, dobkészleteket, effektusokat, stb.) tartalmaz. Például 100 darabnál is nagyobb a választék a zongora (Piano) kategóriában, a többi hangszerről (gitárok, stb.) nem is beszélve. A Roland cég terméke.
A modul neve: 'Sound Canvas VA'. Ez a TTS-1 nagy tudású, zseniális testvére.
Bár már nem új, és egy ideje már csak viszonteladók forgalmazzák (a gyártó Roland sajnos már nem), mégis erősen ajánljuk e plugin beszerzését mindazoknak, akik egy hihetetlenül sokoldalú-, óriási hangszerválasztékot tartalmazó-, könnyen kezelhető-, megbízható és a funkciók terén utolérhetetlen eszközt szeretnének használni - és ez a kezdőkre fokozottan igaz.
Egyszerre akár 16 virtuális hangszer megszólaltatására is alkalmas, mindegyiket külön csatornán.
E modul VSTi plugin változata az ajánlott (tehát az, ami nem a Roland CLOUD változat).
Használható a Windows 7 (SP1), 8.1 és 10 - 11 -es verziókkal. A legújabb Sonar programmal is kitűnően együttműködik.
A gyártói oldal:
https://www.roland.com/us/products/rc_sound_canvas_va/
Letölthető nagyon részletes használati útmutató (Manual - angol):
https://www.rolandcloud.com/getmedia/1b9a8e2f-da5b-4ac4-a903-60d1c6dcd648/scva-manual-e.pdf
40./a. ábra Sound Canvas VA - kezelő felület
40./b. ábra Sound Canvas VA - kezelő felület
Sound Canvas VA telepítése
A VSTi változat telepítéséhez bontsuk ki a letöltött tömörített fájlt. Kibontás után a mappában sok fájlt fogunk találni, melyek közül egyedül a SOUND_Canvas_VA_Installer.exe nevűre lesz szükségünk. Erre kattintva indítsuk el a telepítést.
Telepítés közben adjuk meg a plugin telepítés helyének a következőt:
C:\Program Files\Cakewalk\VstPlugins
Ha telepítés után nem működik a plugin, akkor arra esetleg a Telepítés menüben találhat megoldást a
Régi, hasznos pluginok (pl.: Sound Canvas VA, HQ-OR, stb.) telepítése 2. - cím alatt.
Sound Canvas VA plugin telepítése másik mappába
Ha a Windows máshová telepíti, és a Sonar nem találja, akkor a következő helyen fogjuk mi megtalálni:
C:\Program Files\Roland\Sound Canvas VA
Mivel ezt az új telepítési helyet alapesetben nem ismeri a Sonar, ezért nekünk kell meghatározni neki.
Nyissuk meg a felső menüsorból = Utilities / Cakewalk Plug-in Manager / Options / Add.
Itt kell kitallózni ezt az új elérési útvonalat (C:\Program Files\Roland\Sound Canvas VA). OK.
Most már meg fogja találni a Sonar a Sound Canvas VA plugint.
Megnyitás:
A feltelepített Sound Canvas VA a Sonar felső menüsorából is megnyitható : Insert / Soft Synth / VST2 / Sound Canvas VA
Sound Canvas VA alkalmazása
A Sound Canvas VA modult, illetve hangszereit a használathoz MIDI sávokhoz kell hozzárendelni.
1. Nyissuk meg a Sonar -t, azon belül egy új projectet, majd a Sound Canvas VA modult.
2. Hozzunk létre a Sonar -ban egy új, üres MIDI sávot, majd nyissuk le az új MIDI sávot.
A MIDI sávon állítsuk be az alábbiakat *:
3. Az IN mezőben állítsuk be az alkalmazott Controllert
4. Az OUT mezőben válasszuk a Sound Canvas VA –t.
5. A C (vagy ch = csatorna) mezőben példánkban válasszuk az 1 –et
(egyes számú csatorna)
6. A többi beállításon nem kell változtatni.
Ebben a példában tehát az 1-es csatorna lett beállítva.
7. A Sound Canvas VA megnyitásakor is keletkezett egy új, Sound Canvas VA nevű sáv.
Nyissuk most azt le.
Itt egyedül az O (Out) beállítása szükséges, ezt állítsuk MASTER –re.
Ezáltal a hangok az alsó Master sávon fognak megjelenni, onnan pedig
a hangszórók felé haladnak.
Sound Canvas VA csatornái
A Sound Canvas VA modul akár 16 féle hangszer egyidejű megszólaltatására nyújt lehetőséget, 16 külön csatornára beállíthatóan.
Például az egyes csatorna zongora, a kettes orgona, a hármas gitár, és így tovább. Bármelyik csatornára bármelyik elérhető hangszer kiválasztható. Ez alól egyetlen kivétel van: a 10. csatorna MINDIG a dob.
Egy újabb példa:
Ez esetben például a Sound Canvas VA modulon a 3 -as csatorna (“part 03”) beállítása legyen = SC-8820 MAP / Guitar / Ukulele.
Tehát példánkban a 3-as csatorna egy gitár (Ukulele) hangjára lesz beállítva, vagyis a 3 -as csatornára állítunk be hangszert.
Ennek megszólaltatásához viszont (az előző sávoktól függetlenül) egy újabb MIDI sávot kell létrehozni, ahol az In és Out beállítások ugyanazok, mint fentebb* (3-4 pont), de ez esetben a C (vagy ch = csatorna) mezőben a 3-a szám legyen kiválasztva.
VST plugin beállításainak mentése, alkalmazása
Lehetőség van a VST pluginok sikeresen elvégzett beállításait elmenteni, illetve a mentést ismét alkalmazni. Sőt, nagyon ajánlott a munkavégzés közben a pluginok beállításairól időnként mentést készíteni (Save Preset), akár saját részre is, és megőrizni.
A Load Preset menüpont a preset visszatöltésére használható (40./c. ábra).
40./c. ábra
Egy fontos Sound Canvas VA beállítás
A Sound Canvas VA egyik nagyon hasznos beállítási lehetősége a következő:
(Part / Edit / Advanced / Assign Mode)
Single = Nem szól tovább a hang, mint amilyen a MIDI hang hossza, és kicsit halkabb is.
Limited Multi = Kissé tovább szól a hang, mint a MIDI hang hossza.
Multi = Teljes időtartamában szól a hang és tisztább, hangosabb. Sok esetben ez a legjobb beállítás.
Dobok
- Bármelyik MIDI sávot kinevezhetjük DOB sávnak. A Cakewalk TTS-1 és a Sound Canvas VA egyaránt tartalmaznak dob hangokat. Elfogadott szabály, hogy elsőként a 10 -es MIDI csatornát (CH 10) használjuk / választjuk ki a dobokhoz. Ha ez már foglalt, akkor választhatunk másik szabad csatornát is. Sound Canvas VA esetében csak a 10-es csatornát használjuk erre, viszont nagyon nagy ütős választékkal rendelkezik.
Cakewalk TTS-1 -nél a dobkészletek a Drum Set csoportban vannak, egyéb ütős hangszerek pedig a Percussive csoportban. A MIDI billentyűzet minden tagja más és más dob hangot, cintányért, stb. szólaltat meg - ez mindkét pluginra igaz. Dobsávok készítésénél érdemes a Metronómot bekapcsolni.
Mindkét plugin alkalmas nagyon jó dob felvételek készítésére, ezért érdemes őket használni.
Egyéb dobok
- Igényes, menő zenészek nagyon sokat áldoznak a minőségre, ezért ők profibb lehetőséget keresnek. Az egyik legjobbnak tartott megoldás neve: Superior-drummer-3. Ez egy komplett csomag, mely újabb dobkészletek megvásárlásával még tovább bővíthető. Óriási, akár 230 Gigabájtos mintacsomag jellemzi, és elképesztő hangminőséget nyújt.
https://www.toontrack.com/product/superior-drummer-3/
Dob VSTi pluginok és dob könyvtárak további felsorolását az Egyéb menüben találja.
Zenology Pro
A Zenology Pro egy korszerű, nagyon nagy tudású, modern VST3 modul. Hihetetlenül sokféle hang megszólaltatására képes, rendkívül sok beállítási lehetőséggel.
Zenology Pro telepítése
A plugin telepítése nagyon egyszerű, szinte automatikusan lezajlik. Telepítésekor az alábbi 41./a. ábra mutatja, hogy mik kerülnek fel a gépre. A v 2.02 verzió esetében az ábrán látható minden hangkészlet felkerül, de a 'Sound Canvas SC-55' a régebbi (v 1.61 és v 1.65) verziókból még hiányzik.
A 41./b. ábra a hangkészlet egy részét mutatja.
Ide települ a plugin = C:\Program Files\Common Files\VST3
A Zenology Pro újabb (v 2.02), és régebbi változatai (v 1.61 és v 1.65) egyaránt működnek a Windows 7 - 11-ig (64 bit) és a Sonar Platinum használatakor is.
https://www.roland.com/global/products/rc_zenology_pro/
41./a. ábra
41./b. ábra
Zenology Pro alkalmazása
Ahogy általában minden megnyitott virtuális hangszerhez új MIDI sávot (Track) is kell készíteni, így a Zenology Pro esetében is ezt kell tenni. Attól függően, hogy egy, vagy több csatornán kívánjuk használni, egy, vagy több Tracket / sávot kell létrehozni.
Így tehát, mivel a Zenology Pro-t nyitom meg, és az csak egy csatornát használ, így elég egy MIDI track.
(Megjegyzés: A 'Sound Canvas VA' viszont egyszerre akár 16 csatornát is használhat, így ott mindegyik használt csatornához (mindegyik kiválasztott hangszerhez) ajánlott külön MIDI sávot társítani, a fentebb már leírt módon.)
A virtuális hangszerek MIDI sávhoz történő társításának módja a Sound Canvas VA és a TTS-1 -el foglalkozó fejezetekben már részletesen le van írva. Ugyanúgy kell tenni itt, a Zenology esetében is.
A 41. b. ábra = egy kiválasztott hangszer csoport (középső oszlop) tagjai láthatók a jobb oldalon.
A 41. c, d. ábrák jól szemléltetik a pluginon belüli szerkesztési lehetőségeket.
41./c. ábra
41./d. ábra
SoundFont
A SoundFont –ok számítógépes fájlok, melyek hangszer hangokat tartalmaznak.
Szeretnénk minél több ingyenes, nagyon jó minőségű virtuális hangszer közül is választani, megtalálni a nekünk tetsző hangzást. Sok embernél gondot okoznak a VSTi hangszerek (VSTi pluginok) magas árai, korlátai, a VSTi hangszerek - számunkra nem mindig kielégítő - választéka.
Ezen segíthetnek SoundFontok, és a SoundFont lejátszók, mely utóbbiak telepíthető VSTi pluginok, és képesek rengeteg féle virtuális hangszer - „SoundFont” - megszólaltatására.
(A MuseScore nevű program szintén képes SoundFontok lejátszására.)
Egy SoundFont tartalmazhatja egyetlen hangszer hangját, de akár egy teljes GM hangszerkészletet is, több, mint 100 féle hanggal, melyek közül választani lehet. Sőt, akár több száz különböző hangszer közül is válogathatunk (zongora, gitár, orgona, szimfonikusok, stb.) egyetlen komoly SoundFont használatakor / megnyitásakor. Mindez akár ingyen.
A SoundFontokat nem kell telepíteni, elegendő őket egy tetszés szerinti mappában tárolni, ahonnan a 'SoundFont Player'-rel (SoundFont lejátszóval) megnyithatjuk, lejátszhatjuk.
Érdemes az Interneten hivatalosan is ingyenes SoundFontok (.sf2 névkiterjesztésű fájlok) után is kutatni, mert ilyenek is ezrével találhatók. Hasznos ezzel még 2025 -ben is komolyan foglalkozni, mert az eredmény óriási hangszerválaszték lehet.
A SoundFont fájlok nevei mögött többnyire .sf2 névkiterjesztés áll (lásd az 'Audio menü / Névkiterjesztés' fejezetet).
Például 'Piano.sf2'
Ismerjünk meg először SoundFont lejátszókat, majd utána magukat a SoundFontokat:
SoundFont lejátszók
A DAW programokban - így a Sonar programban is - szükség van a SoundFont -ok megszólaltatásához SoundFont Player nevű VST eszközre (SoundFont lejátszóra). SoundFont Player szintén rengeteg található az Interneten, közülük több ingyenesen is letölthető.
Ha megbízható SoundFont lejátszót keres, akkor érdemes a régi, jól bevált lejátszókat és az újakat is megismerni.
- SFZ * (by Rgcaudio) - ingyenes https://plugins4free.com/plugin/217/
- Jeskola - ingyenes https://jeskola.net/xs1/
- TX16WX ** - ingyenes https://www.tx16wx.com
- Synthfont *** - fizetős https://www.synthfont.com/
- VSTSynthfont - fizetős https://www.synthfont.com/
Letölteni ezeket is csak saját felelősségre szabad!
* = Régi, bevált lejátszó. Van egy nagy testvére, a már 16 csatornás SFZ+,
ami már sajnos nem beszerezhető. Mindkettő nagyon sokak kedvence.
** = Modern, nagyon profi, 16 csatornás. Az egyik legjobb.
*** = Ez egy önálló szoftver, sokoldalú - de nem VST plugin.
A SoundFont lejátszókat VST pluginként kell telepíteni, és megnyitni is.
Példa 1.: A 'Jeskola' telepítése és használata
Megnyitom a Jeskola weboldalát (https://jeskola.net/xs1/) és a piros 'VST INSTRUMENTS' -re kattintva letöltöm a fájlt (ingyenes).
A letöltött 'XS-1_VSTi_2010' fájlt kicsomagolom.
Az így kapott 'Jeskola XS-1.dll' fájlt bemásolom a VST mappába, tehát ide =
C:\Program Files\Cakewalk\VstPlugins. Kész a telepítés.
A Sonar az induláskor felismeri, és VSTi pluginként használja. Megnyitáskor az alábbi ablak látható:
A 'Jeskola' egy régi lejátszó, egyszerre maximum 16 különböző hangszert képes megszólaltatni. Az ábra bal felső részében a 16 csatorna közül választhatunk. Az alatta levő két mezőben a SoundFont nevének kitallózása- (File), illetve alatta a konkrét hangszer kiválasztása (Preset) történik).
Ezen kívül még további beállítások is lehetségesek. Társítjuk egy MIDI sávhoz, és máris használható.
Jeskola
Példa 2.: SFZ és SFZ+ telepítése és használata
Mindkét lejátszó (egy - egy dll fájl) telepítése úgy történik, ahogy a Jeskola leírásában szerepel.
Tulajdonságaik a következők:
- A kisebb SFZ lejátszó egyszerű, kis méretű SoundFont -hoz használható. Jó hangminőség jellemzi.
- A nagyobb SFZ+ sokkal profibb, egyszerre maximum 16 különböző hangszert képes megszólaltatni.
Alkalmas nagy méretű SoundFont lejátszására is, mint például a ’HQ Orchestral Soundfont Collection v3.0.’ A SoundFont megnyitásakor PR32 legyen beállítva, mindkét SFZ lejátszónál (sárga nyíl). A zöld nyilak a SoundFont megnyitásának helyét mutatják = felül a SoundFont nevét, alatta a hangszer nevét (pl: Piano) választjuk ki. Társítjuk egy MIDI sávhoz, és máris használható.
Az SFZ+ tartalmaz hangmagasság korrekciós lehetőséget is (pitch), így akár a 432 Hz-es felvételekhez is használható. Az SFZ+ alkalmas továbbá a SoundFonton belüli még külön plusz hangszereket is megtalálni (piros nyíl). Például a ’HQ Orchestral Soundfont Collection v3.0.’ használatakor a 128 –as BANK kiválasztásával dobkészletek közül választhatunk (másik piros nyíl). Ez utóbbi funkciót a Jeskola nem tudja, a TX16WX viszont szintén tudja, csak a dobokat nem helyezi külön bankokba.
Ebből is jól látszik, hogy miért használják még mindig az SFZ+ -t azok, akiknek régebbről még megvan. Nagyon egyszerű használni, ingyenes, és a legtöbb igényt kielégíti. Sajnos már nem forgalmazzák.
SFZ
SFZ+
TX16wx
Példa 3.: A 'TX16WX' telepítése és használata
Az egyik legjobb, legsokoldalúbb, legtöbb funkcióval rendelkező, ugyanakkor legkönnyebben használható SoundFont lejátszó a ’TX16WX’. Az ingyenes változata is tökéletesen megfelel a célra.
Nagyon sok más műveletre is alkalmas, modern, professzionális plugin.
Letöltés után egyszerű a telepítés. Telepítés után VST(3) pluginként nyitom meg, a szokásos módon.
A SoundFontok használata ezzel nagyon egyszerű. Az ábrán látható bal oldalon megkeresem / kitallózom a használni kívánt SoundFontot a számítógépen, és áthúzom az egérrel a jobb oldalra.
A kiválasztott SoundFont a jobb oldalon egy vízszintes panel formájában jelenik meg.
Több SoundFont is megnyitható. A többi használni kívánt SoundFontot is ugyanígy nyitom meg, így azok is megjelennek a jobb oldalon, sorban egymás alatt.
Mindegyikhez beállítom a hozzá tartozó MIDI sáv (Track) csatorna (Ch) sorszámát, és amit még szeretnék. Ne feledje, hogy a dob itt is mindig Ch = 10. A példa ábra jobb oldalán három hangszer és egy dobkészlet látható kiválasztva.
TX16WX
„HQ Orchestral Soundfont Collection”
Ez a SoundFont hangszerkészlet egy igazi különlegesség.
Rengeteg SoundFont tölthető le az internetről, ingyenesen is. Ezek közül egyet különösen ajánlunk a Sonar és MuseScore használók figyelmébe: 'HQ Orchestral Soundfont Collection'
Ez az egyik legszebb hangú, legkiválóbb hangminőségű SoundFont készlet, mely a 'MuseScore' weboldalán található, mindössze egyetlen hatalmas fájlban, teljesen ingyen.
Mérete nagy, letöltéskor 216 megabájt, kicsomagolás után kb. 500 megabájt.
Hihetetlenül szép, élethű hangzás jellemez valamennyi hangszert.
Közel 200 hangszer hangot és 12 dobkészletet tartalmaz.
https://musescore.com/groups/young-composers-group/discuss/172224
A MuseScore weboldal alján, közvetlenül a kommentek fölött található a legújabb v 3.0 letöltő link.
A hangszerkészlet fájl letöltéskor 'sfArk' tömörített formában érkezik, amit használat előtt ki kell bontani. A kibontás és a felhasználás módja szintén megtalálható a MuseScore weboldalán, illetve a következő pontban elolvasható.
Egy nagyon érdekes és hasznos cikk található erről a SoundFont készletről az interneten, érdemes megnézni (angolul).
https://www.antixforum.com/forums/topic/how-to-turn-your-32-bit-notebook-into-boston-symphony-orchestra-2/
Az alábbi ábrák a 'HQ Orchestral Soundfont Collection' professzionális hangszerválasztékát és dobkészleteit mutatják.
HQ Orchestral Soundfont Collection
HQ Orchestral Soundfont Collection
'sfArk' kibontás
Internetről történő letöltéskor néhány SoundFont készlet olyan óriási méretű, hogy tömörített formában érkezik. Ilyenkor néha speciális tömörítési formátumot tapasztalunk, egy .sfArk névkiterjesztésű nagy fájlt fogunk kapni, amit használat előtt ki kell bontani.
E sorok írója az alábbi .sfArk kibontó programot találta az interneten (nem ismeri a webhelyet!), és eredményesen, probléma nélkül használta. A telepítő fájl a linkre kattintva töltődik le.
https://web.archive.org/web/20070702210120/http://melodymachine.com/files/sfark_setup.exe
FIGYELEM! CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE TÖLTSE LE ÉS HASZNÁLJA EZT A KIS PROGRAMOT.
Az sfArk kibontó program használatának leírása =
- Telepítés, majd a telepítés végén a 'Start' gombra kell kattintani.
- 'Run Installed Application'
- File / Open = kitallózom a kibontani kívánt nagy SoundFont fájlt
- 'Megnyitás'
- A piros 'START' gombbal elindítom a kibontó műveletet.
A kicsomagolás alatt többször is végigfut egy kis vízszintes folyamatábra, mely a befejezéskor eltűnik. Az eredményt ugyanott találjuk, ahol az eredeti fájl volt.
Kész. Most már lehet használni a 'HQ Orchestral Soundfont Collection' -t.
A Google keresőben az 'sfark decompressor' keresendő szöveget beírva további kibontáshoz használható kis programokat találhatunk.
Egy másik profinak ígérkező hangszerkészlet (SoundFont):
Timbres of Heaven (XGM)
Letöltve 290 Megabájt, Kibontva 430 Megabájt
https://midkar.com/SoundFonts/TOH.html
Letölthető további SoundFontok listája:
https://musescore.org/en/handbook/2/soundfonts-and-sfz-files#list