AUDIÓ (és MIDI) sávokkal történő munkavégzés
A professzionális és változatos zenék elkészítése két, jól elkülöníthető részből állhat: .
AUDIO és MIDI műveletek.
A Sonar sikeres telepítése után először ezt az AUDIO fejezetet ajánljuk megismerni.
AUDIÓ
Mikrofonnal történő hangfelvételek-, és például az Audió utómunkálatok Audió hangsávokon történhetnek. E műveletek részletes leírása e fejezetben olvasható.
Audió hanganyag (.mp3, vagy .wav fáj) véglegesítése a munkálatok végén = File / Export.
MIDI
A megálmodott dallamok MIDI billentyűzettel az úgynevezett MIDI sávokra kerülnek rögzítésre. A Sonar alkalmas zenei ötletek számítógépre / MIDI sávokra történő felvitelére, sávokra bontására, odaillő hangszerek kiválasztására, hangszerelésre, pozíciók, hangerők, hangmagasságok és akkordok beállítására, és még nagyon sok feladatra - vagyis a teljes zene MIDI változatának elkészítésére. Ezek a MIDI műveletek.
A MIDI zene ebben a munkafázisban még csak a zeneszerkesztő (Sonar) programmal hallgatható meg.
A közzétételhez a MIDI hangszersávokat a Sonar programmal audió sávokká kell alakítani, és így keletkezhetnek .mp3, vagy .wav fájlok.
LOOP
Kis kivágott zene részletet (LOOP -ot) magunk is készíthetünk. Nagyon sok zeneszerető ember mások által előre gyártott LOOP -okat, tehát audió zene részleteket keres az interneten, és azokból állít össze valamilyen (pl. RAP) zenét. A mai zenék egy része e módszer elterjedése miatt hasonlít egymásra.
Névkiterjesztés
Lényeges, hogy ezt a fogalmat Ön is megismerje. A névkiterjesztés (röviden: kiterjesztés) a fájl neve után mindig jelen lévő néhány (jellemzően 3-4) betű, mely a fájl tartalmára utal, és a gép beállításaitól függően vagy látható, vagy nem. A felhasználó és az operációs rendszer is ebből tudja meg, hogy a fájlt - rákattintva - melyik szoftvernek kell megnyitnia. Ilyen névkiterjesztések például = txt (egyszerű szöveg), doc(x) (Word dokumentum), jpg, png (kép), zip, rar (tömörített fájlok), mp3, wav (hang), stb.
A nevet és a kiterjesztést leírva mindig egy pont választja el. pl.: virág.jpg.
Zenével kapcsolatos névkiterjesztések közül néhány:
mp3, ogg, flac = tömörített audió, hangfájl, mely kisebb helyet foglal
wav = eredeti, tömörítetlen audió fájl
A zeneszerkesztő programokban a kész végső eredményt is ennek kiválasztásával kell elmenteni (pl: wav, vagy mp3), ami meghatározza a keletkező fájl méretét és a zene minőségét is - mivel a tömörítés (pl.: mp3) nem csak méret csökkenéssel-, hanem általában jelentős minőségromlással jár együtt.
Ha egy .wav fájlt utólag átalakítunk - például .mp3 -ra, az ilyen műveletet konvertálásnak nevezzük.
Műveletek sávokkal (sáv = track)
E példában készítünk egy új audió sávot, ami hangfelvétel tárolására / megnyitására / szerkesztésére alkalmas.
Utána készítünk egy új MIDI sávot is, ami MIDI jeleket tud fogadni, tárolni.
1. Indítsa el a Sonar programot
2. Kattintson az egérrel a fájl menüre = File / New
3. A megjelenő párbeszédablak Template mezőjében válassza ki a -- Blank Project -- sort,
majd OK. Megnyílik a Sonar program teljesen üres kezelő felülete.
4. Audió sáv létrehozása (7. ábra)
Tegyük a következőt:
Jobb klikk a baloldali nagy fekete felületre, majd "Insert Audio Track".
Ekkor egy új Audió hangsáv keletkezik, az elején hullámos vonalat ábrázoló kis
ábrával jelölve. Ide kerülnek majd a hangfelvételek, sávonként egy.
5. MIDI sáv létrehozása (7. ábra)
Tegyük a következőt:
Jobb klikk a baloldali nagy fekete felületre, majd "Insert Midi Track".
Ekkor egy új MIDI sáv keletkezik, az elején kis kör alakú, ötpólusú csatlakozó ábrával
jelölve.
7. ábra
(A képek rákattintva nagyíthatók)
6 . BUS sáv létrehozása (8. ábra)
Készítsünk egy MASTER sávot alulra, ahová majd az AUDIO sávokat
egy helyre irányíthatjuk.
Jobb klikk a baloldali legalsó mezőbe, és 'Insert Stereo Bus'. (8. ábra)
A kimeneti BUS sávban találkozik majd a sok hangszer, és hang, és innen együtt indulnak tovább.
8. ábra
A 9. ábra egy lehetséges eredményt mutat.
9. ábra.
7. Sávok átnevezése:
Ehhez kattintsunk duplán a névre, majd nevezzük át tetszés szerint.
8. Mappa-sáv készítés:
Mappa sávokba gyűjthetjük az egy csoportba tartozó fenti sávokat (pl.: gitárok, stb).
Jobb klikk a baloldali nagy fekete felületre, majd "Insert Track Folder".
Ezzel létrehoztunk egy Mappa sávot, melynek neve lehet: Folder 1.
Sok sáv használata esetén ilyen mappába érdemes rendezni (beletenni) a sávokat.
9. Helyezzük el az új sávokat (Track -eket) az új Folder 1 nevű mappában.
Ehhez az egérrel egyenként rá kell húzni a sávokat a Folder 1 nevű mappára.
A sávok ekkor a Folder 1 mappába kerültek.
A mappa kinyitható a bal oldalán lévő +/- ra kattintva, így látható, hogy mik vannak benne.
A sávok sorrendje a mappában utólag is tetszés szerint (fel-le) változtatható.
10. Sávok törlése - a jobb egérgomb használatával.
(Jobb klikk / "Delete Track")
Hangfelvétel előkészületei
1. Munkafelület kialakítása
Ha korábban még nem tette meg, akkor most alakítson ki egy egyszerű munkafelületet.
(Részletesen = Telepítés menü / Egyszerű, átlátható munkafelület kialakítása – című fejezet.)
2. Hardver és szoftver beállítások
- Mikrofon bemenet kiválasztása
Edit / Preferences / Audio / Devices.
A Sonar felismeri és azonosítja a hangkártyát. Az Input Drivers mezőben nekem kell bejelölni a hangkártyának azt a bemenetét, amelyikbe a mikrofont csatlakoztattam. Ha nem tudom, hogy melyik az, akkor egyszerre többet is be lehet jelölni (ez sok felvételi zajjal járhat), és majd utólag kiszűröm, hogy melyik jelölésre nincs szükség. Vagy egyenként kell kipróbálni a bemeneteket.
- Hang kimenet kiválasztása
Maradva ugyanabban az ablakban, le kell ellenőrizni, hogy az alsó Output Drivers mezőben be van-e jelölve egy hang kimenet is. Ha nincs bejelölés, akkor nem lesz hang. Ha nem tudom, hogy melyiket kell bejelölni, akkor próba képpen bejelölöm először az elsőt.
Az Apply –ra kattintva a Sonar megjegyzi ezt, és lehet folytatni a beállításokat.
- Felvétel késleltetett indításának beállítása
Itt azt állítom be, hogy majd, amikor a Felvétel (Record) – gombra kattintok, akkor ne azonnal induljon el a felvétel, hanem csak 4, 8, stb. ütem számolása után. Ezzel marad idő a felkészülésre.
Preferences / Project / Metronome.
Itt a Record Count In értéket beállítom 1 -re, vagy 2 -re, stb.
Ezután bekapcsolom a metronómot a Playback, és / vagy a Recording négyzet bejelölésével.
Az Use Audio Metronome előtti gomb legyen többnyire aktív.
- Felvétel rögzítési módjának beállítása
Preferences / Project / Record / Recording Mode.
Itt három felvételi mód közül választhatok:
Comping: A sávon belül elkülönítve veszi fel az egymás utáni felvétel próbálkozásokat.
Overwrite: A sávon belül nem elkülönítve, és egymásra veszi fel a próbálkozásokat, az alatta lévőt mindig kitörli, vagyis az előzőt felülírja.
Sound On Sound: A sávon belül nem különít el, egymásra veszi fel a próbálkozásokat, úgy, hogy az alatta lévőt meghagyja. Sokan ezt a beállítást kedvelik a legjobban.
Az ének legyen mindig MONO.
3. Beállítások a ’Track View’ munkafelületen a felvétel előtt.
Az 1. pontban kialakított egyszerű munkafelület neve = ’Track View’ felület (vagy ablak, ki hogy nevezi). Ezen maradva végzem el a következőket.
Ha egy meglévő zenei alapra szeretnék énekelni, akkor legalább két új audió sávot kell ehhez itt létrehozni. A Sonar az egyikről fogja lejátszani az alapot, miközben a másik sávra ráénekelhetek.
Audió sáv(ok) létrehozása, előzetes beállítás, felvétel.
a./ Létrehozok két új, üres audió sávot =
Jobb klikk a bal ablakba / Insert Audio Track.
b./ A sávok neveire (A Track 1 és Track 2 szavakra) kattintva új neveket adok a két audió sávnak.
Legyenek a nevek például Zenei alap és Ének.
Így tehát lett két üres audió sávunk, egy Zenei alap és egy Ének nevű.
c./ A Zenei alap nevű sávon, azt kijelölve megnyitom az alapzenét. File / Import / Audio
d./ Az Ének sávon az Input – on (I) kiválasztom a mikrofon bemenetet,
majd az Input Echo gombot aktívvá teszem, azért, hogy hallhassam a mikrofon hangját.
Fejhallgatót használva érdemes dolgozni, mert így nem gerjednek össze a hangok.
e./ Kezdés előtt csökkentem a hangerőket, amit majd menet közben korrigálhatok.
f./ A piros Record gombokkal elindítom a felvételt.
Érdemes egy-egy jelentősebb munkafázis végén a fájlt újra és újra Menteni, azért, hogy hiba esetén a mentéskor éppen aktuális utolsó állapottól folytathassuk a munkát. A munka legvégén a kész eredményt az utolsó mentést követően Exportálni kell (File / Export / Audio) a legjobb Wave, Wav formátumba. MP3-ba exportálás minden zenei program esetén minőségromlást eredményez.
Hasznos lehet a műveletek előtt a kísérő alapzene tempójának- , esetleg hangnemének megállapítása. A tempó felismeréséhez lehet egy mobiltelefonra telepíthető metronóm alkalmazást is használni.
Kondenzátor mikrofonok használata esetén ellenőrizni kell a hangkártyán a Fantomtáp (+48 Volt) meglétét is.
Műveletek
Kijelölések
Ha az imént minden sávot kitöröltünk, hozzunk létre ismét két audio sávot. Ezután gyakoroljuk a kijelöléseket.
Egyszerű kijelölés
Alapműveletek elvégzésekor hasznos.
A sáv kijelölése a sáv sorszámára kattintással történik. A kijelölt sorszám alapszíne megváltozik.
Több sáv kijelöléséhez a CTRL gombot kell közben nyomva tartani.
Group (Csoport) kijelölés (10. ábra)
Kattintsunk az egyik Volume (hangerő) szabályzó csíkra a jobb egérgombbal.
Válasszuk = Group / New…
Válasszunk egy színt a Choose Color nevű palettán (pl.: pirosat), és OK.
-----
Kattintsunk a másik sáv Volume (hangerő) szabályzó csíkjára a jobb egérgombbal.
Válasszuk = Group
A második menü oszlopban megjelenik az előbb választott piros szín.
Arra kattintsunk.
Eredmény =
A két sáv néhány szabályzója ezen túl együtt mozgatható. Tehát, ha az egyik sáv hangerejét változtatjuk, akkor a másik sáv hangereje is vele együtt fog változni.
10. ábra.
A Sonar alapvető hang beállításainak ellenőrzése
Most csak azt ellenőrizzük, hogy képes-e a program csak Audió fájlok lejátszására. Ezzel egyúttal a gépünk audió beállításait is ellenőrizzük.
A Sonar program alapvető hang beállításainak ellenőrzése azzal kezdődik, hogy a program elindítása után importálunk egy bármilyen audió fájlt.
Indítsuk el ismét a SONAR-t.
a./ Készítsünk egy új Audio sávot. Ha többet is készítünk, akkor utána kattintsunk rá arra, amelyikbe importálni szeretnénk.
b./ Megnyitjuk az Import Audio ablakot = (File menü / Import / Audio).
c./ Kitallózunk egy bármilyen zenei fájlt (pl. .mp3-at), ami a számítógépünkön található.
d./ Open. Ezzel megnyitottuk a fájlt. A zene grafikája megjelenik az Audió sávban.
e./ A Sonar program felső szekciójában a “Play / Pause” (jobbra mutató háromszög) gombra kattintva
(vagy billentyűzeten a szóközt megnyomva) elindul a lejátszás, hallani lehet a zenét a hangfalakból.
Ha a zene nem hallható, akkor a számítógép hang beállításait kell ellenőrizni.
Mikrofon bemenet kiválasztása felvételhez
Az audió sáv "Input" bemenetének lenyitásával a bemeneti jelforrás kiválasztható.
A mikrofon jelét felerősítő eszköz neve utáni Left, Right, és Stereo szavak közül kell kiválasztani a megfelelőt. Egyetlen mikrofon esetén természetesen a Left vagy a Right a leggyakoribb választás.
A legtöbb általános hangkártya (pl.: AC97) mikrofon előerősítője nem elegendő a tökéletes minőségű- és jelszintű mikrofon felvételhez. Ilyenkor külön hangkártya-, vagy például egy megvásárolható külön mikrofon előerősítő készülék használható e célra.
Profi felvételekhez többnyire úgynevezett "fantomtáppal" (+48 V) is rendelkező (vagy azt igénylő) XLR mikrofon bemenetet szoktak használni, mely fantomtáp az érzékeny profi stúdió kondenzátor-mikrofonok működéséhez szükséges.
Dinamikus mikrofonokhoz fantomtáp nem kell.
Importált hanganyaggal elvégezhető műveletetek
Előzmény:
Kezdjük ezt is az elejétől. Nyissuk meg ismét a Sonar programot.
Készítsünk egy új Audió sávot, jelöljük ki.
Ezután importáljunk egy Audió fájlt, például egy zenét (Fájl / Import Audio)
Az importált zene az audió sávban a 11. ábrán látható, kék színnel.
11. ábra
Megnyitás után a sávban magát a zenét (a kék grafikáját) az egérrel jobbra-balra lehet tolni, ehhez fent a 'Views' menü alatti négyirányú nyílra kell előbb kattintani.
Zene vágása
A négyes nyíl mellett jobbra lévő 'szerelőkulcsra' hosszan rányomunk, és a megjelenő szavak közül a 'Split' szót választjuk.
Ezután a zenesávban a zenére (a kék grafikára) történő egy-egy kattintással részletekre vághatjuk a zenénket.
Visszavonás = Edit / Undo…
12. ábra. Split (Vágás)
(Természetesen az eredeti zenénk változatlan marad, amíg nem végzünk egy MENTÉST.)
Zene részletek összeválogatása
A szétvágott zene-részleteket bármilyen sorrendbe összeválogathatjuk - a részleteket jobbra-balra tologatva.
Ehhez először a szerelőkulcs melletti négyes nyíl ikonra kell kattintani.
Ezután az egérrel eltolhatjuk, amit szeretnénk. A későbbi Exportáláskor majd az általunk így összevágott eredményt kapjuk.,
Igazítás pontosságának beállítása
Mit tegyünk, ha a zene részletet nem tudjuk pontosan oda tolni, ahová szeretnénk?
A 'Project' menüpont alatti (és a Snap szó feletti) kék négyzetre kattintunk, mire annak kék színe szürkére vált. Most már bárhova tolhatjuk vízszintesen, amit szeretnénk.
Zene részletek egybeolvasztása
A készre összevágott és összeállított hanganyagot exportálás előtt érdemes ismét egy egésszé alakítani, összeolvasztani. Ez azért is fontos, mert ezzel a processzort jelentősen tehermentesítjük – főleg sok sáv esetén, - ez nagyon sokat számíthat a gép erőforrásainak jobb kihasználása érdekében.
A sorrend a következő =
a. / Válasszuk az 'Edit' menü alatti felfelé mutató nyíl ikont, majd jelöljük ki az egérrel a hangsávot a kívánt hosszon (húzzuk végig felette az egeret).
b./ Kattintsunk JOBB egérgombbal az így kijelölt sávra, és válasszuk a 'Bounce to Clip(s)' menüpontot.
Kész. (13. a. ábra)
Természetesen mindez az 'Edit / Undo...' -val visszavonható.
13. a. ábra
Loop hurok készítés (Audio)
Lehetőség van egy kis darab kivágott zene részletből ismétlődő hurkot készíteni.
Ez azt jelenti, hogy a kis zene részlet lejátszáskor folyamatosan ismétlődni fog.
1. Az audió sávban csak a kivágott kicsi zene részlet legyen.
2. Jobb klikk a kis zenére, és az ekkor megjelenő gyorsmenüből válasszuk ki a következőt:
"Groove-Clip Looping"
3. Fogjuk meg az egérrel a kis klipünk jobb szélét, és húzzuk el jobbra (közben a Smart Tool - az első - ikon van kijelölve).
Loop szakasz ismételt lejátszása (Audio és MIDI)
Az ábra szerinti példában a sárga nyíllal jelölt szakasz lejátszása bármennyiszer ismételhető, ha a piros nyíllal jelzett gombot válssztva erre utasítást adunk (13. b. ábra).
13. b. ábra
Némítás
A hangsáv (vagy csak egy kivágott részlete) elnémítható.
Jobb egérkattintás a sávra, és Clip Mute. Ezáltal elnémítottuk.
A némítás megtörténtét a sáv elhalványulása-, illetve színének elvesztése jelzi.
A némítás megszüntetése ugyanígy történik (Unmute).
Klónozás
A hangsáv tökéletesen lemásolható.
1. Jobb click / ’Clone Track’ (a hangsáv előtti sötétszürke beállító részben).
(Az újabb verziók esetén: Jobb click / 'Duplicate Track')
2. Minden kijelölést változatlanul hagyunk és OK.
Ezzel egy tökéletes másolatot készítettünk.
Klónozáskor még az alkalmazott effektusok is másolásra kerülnek.
Például akkor szoktak így klónozni, amikor az egyik sávval kísérleteznek, és a kettőt össze akarják hasonlítani.
14. ábra
15. ábra.
Sáv törlése
Jobb klikk a sávra (az elején) / ’Delete Track’.
Sáv magasság állítása
A sáv (Track) alját az egérrel lehúzva-, vagy a dupla nyilacskára kattintva a sáv magassága is változtatható a képernyőn.
Sávok elején található legfontosabb jelzések
A lenyitott sávok elején fontos jelzések/gombok/mezők vannak. (16. 17. 18. ábra)
M = Mute (némítás). A sávok elején lévő M feliratú gombra kattintva az adott sáv elnémul.
S = Solo. A sávok elején lévő S feliratú gombra kattintva csak az adott sáv hallható.
Piros felvétel gomb = Amelyik sávon ezt kijelöljük, azon indul el a felvétel a képernyő tetején látható piros 'Record' gombra kattintva.
(Tehát felvételhez mindkét helyen a piros gomb aktiválása szükséges.
(Ha van bemeneti audió jel, vagy a MIDI sáv használatakor a billentyűzet R betűjének megnyomása is elindítja a felvételt).
' I ' jelű kis mező = Input, a bejövő jelforrás (pl. mikrofon bemenet) meghatározására szolgál.
' O ' jelű kis mező = Output. Itt a kimenet határozható meg.
Megadható kimenetnek közvetlenül a hangkártya is, de érdemesebb helyette az alsó ’Master’ -sávot választani, mert így a Master sávban utólagos effektekre és egyéb változtatásokra is van lehetőség.
’Input Echo’ = A Felvétel gomb melletti ’Input Echo’ gomb (kék nyíl mutatja) be/kikapcsolásával érhető el, hogy felvétel nélkül
(tehát nyugalmi helyzetben) is hallható legyen a hangszórókon a beérkező jel (pl.: a mikrofonba beszélés).
Figyelem! Mielőtt ezt be/kikapcsolnánk érdemes a hangfalak hangerejét lecsökkenteni, a gerjedések és a hangfalak épségének megelőzése érdekében.
16. ábra
17. ábra
18. ábra.
Sávok átnevezése
A sávok nevei a névre történő dupla kattintás után megváltoztathatók.
’Bypass’ szó jelentése
Ez a szó (’Bypass’) nagyon sok helyen elő fog fordulni.
Ez az adott funkció/effektus működésének ideiglenes felfüggesztését jelenti.
Sáv elrejtése
Jobb klikk a sávra / ’Hide Track’.
Rejtett sávok megjelenítése
A sávok feletti ’Tracks’ szóra katt. / ’Show All Tracks and Buses’.
Effektusok alkalmazása
Egy-egy sávon egyszerre akár több telepített külső effektus (hanghatás) is alkalmazható. (19. 20. ábra)
Audió effektusokból nagyon sok létezik, néhányuk például a végső Mastereléskor elengedhetetlen.
19. ábra Visszhang
20. ábra
Példa effektusok alkalmazására Audió hangsávokon
Előzmény: Hozzunk létre egy új audió sávot és importáljunk bele egy zenét (File/Import/Audio).
1. Nyissuk le az Audió sávot úgy, hogy látható legyen az ’FX’ -el jelzett sötétebb mező, amibe majd bele kell kattintanunk.
2. Kattintsunk az FX mezőbe a jobb egérgombbal, majd válasszuk például a következőt:
’Insert Audio FX’ / ’DirectX’ / ’Sonitus:fx’ / ’Equalizer’ (ez egy hangszín-szabályzó).
3. Kísérletezzünk lejátszás közben az Equalizer beállításokkal.
Az Audió sávunk ’FX’ mezőjében ilyenkor megjelenik a kiválasztott effektus neve, amire az egérrel rámutatva a név bal szélén az adott effektus ideiglenesen ki/bekapcsolható (Bypass).
Egy-egy hangsávon az FX mezőben egymás alatt, egyszerre akár több effektus is használható.
Érdemes több effektust is kipróbálni. (21. 22. ábra = Equalizer)
21. ábra
22. ábra
Limiter alkalmazása (ez egy másik példa) (23. ábra)
Limiter plugin alkalmazásával elkerülhető a hang túlvezérlése, a torzítás.
Beállítható, hogy hány DB értékig lehessen maximálisan kivezérelni.
E példában a 'LoudMax' limiterrel a határérték alatt 2 decibel van beállítva.
23. ábra.
Effektus törlése
Jobb klikk az ’FX’ mezőben az effektus nevére / Delete.
Természetesen rengeteg egyéb (internetről is letölthető) effektust is lehet a Sonar -hoz használni.
Ezek között nagyon sok ingyenes is van.
Hangerő (Volume), bemeneti érzékenység (Gain), és panoráma változtatás
1. Nyissuk le a sávok feletti ’CUSTOM’ feliratú szürke gombot.
2. Válasszuk az ’ALL’ –t. Ezzel elértük, hogy a sávok elején minden kezelőszerv megjelenik (All).
3. Így megjelennek a sávok elején a Volume, Pan, és Gain (érzékenység) beállító, kék színű potméterek.
Ezekkel sávonként állíthatók ezek a jellemzők.
Túlvezérlés elkerülése
Felvételkor és lejátszáskor egyaránt rendkívül fontos, hogy ne torzítson a hang.
Ehhez figyelni kell a kivezérlésmérőt (24. ábra).
A kivezérlés értékek max 0 VU lehetnek, de inkább kevesebb, a torzítás elkerülése érdekében. Legyünk figyelemmel arra, hogy a Master sávon a hangerők összeadódnak!
Amíg annak színe nem piros, és mellette negatív előjelű, fehér számok jelzik a kivezérlés mértékét – addig nincs torzítás.
A piros szín nulla decibel felett már hibát-, torzítást jelez, ezt nem szabad megengedni.
Tehát a hangerőket úgy kell beállítani, hogy sáv kivezérlésmérője ne menjen 0 decibel fölé! Ezt sosem szabad elérni!
Amint eléri a 0 decibelt, a szám piros színre vált, ekkor már torzít a felvétel.
Tapasztalat szerint ilyen programoknál érdemes a leghangosabb résznél is maximum - 0,3 -ig kivezérelni.
A kivezérlésmérőt függőleges pozícióba is lehet állítani =
Options / Meter Options / Vertical Meters
24. ábra.
Kivezérlés csúcs értékeinek megállapítása
Számokkal:
A kivezérlés csúcs értékeinek számokkal a sávon történő kijelzése bekapcsolható =
Options / Meter Options / Show Numeric Peak Values
Kis zászlókkal:
Ha azt szeretnénk, hogy a MASTER BUS-on kis zászlókkal pontosan jelölje meg a legmagasabb csúcsokat, akkor kapcsoljuk be a következőt =
Options / Meter Options / Show Bus Peak Markers
Ez a Master bus -okon jelzi ki és rögzíti a legmagasabb értékeket.
Minden sávon:
Ha kíváncsiak vagyunk arra is, hogy a sok közül melyik MIDI hangszer (sáv) okozza a csúcsot, kapcsoljuk be ugyanígy a sávonkénti megjelölést is.
Options / Meter Options / Show Track Peak Markers
Ekkor minden hangszer - és audió sávon külön is jelezve lesz az érték.
Ha egészen pontosan egy (már lejátszott) jelzett értékre szeretnénk visszaugrani, akkor az adott szürke sáv jobb szélén látható, fehér színű kijelzett szám értékre jobb egérgombbal kattintunk / Go To Peak. Ez javításkor lehet hasznos!
Tanács :
Ha egy csúcsot megvizsgáltunk, utána továbbhaladás előtt érdemes lenullázni a számokat, és úgy folytatni. Ez történhet a számra történő dupla kattintással, vagy az Options / Meter Options / Reset All Meters paranccsal.
Egyszerűbbé tehetjük a nullázást, ha a Keyboard Shortcuts beállításokban (lásd az ezzel foglalkozó fejezetet) hozzárendelünk a parancshoz egy billentyűt. Így egy mozdulattal, például az O betűt megnyomva is nullázhatunk.
Inspector (25. ábra)
Bármelyik sáv (Track) kijelölése után megjeleníthető az ’Inspector’ az ’I’ betű megnyomásával (vagy Views menü / Inspector), melynek (főleg a függőleges) mérete megváltoztatható az egérrel.
Többféle dologra is használható a megfelelő gombra kattintva:
- A ’Dokkolás’ (A és B jelölések) a képernyő szélére helyezi az Inspectort.
- Az ’Arrenger Tracks’ (C jelölés) funkcióval e leírás külön foglalkozik.
- A ’Tempo Track’ (D jelölés) –re kattintva értelemszerűen a tempók állíthatók be.
- A ’Clip Properties’ (E jelölés) fül az Clip alaptulajdonságokról szól.
- A ’Track Properties’ (F jelölés) fül az Track (sáv) alaptulajdonságokról szól.
Itt fontos a ’Description’ terület, ahová az adott sávról privát információkat jegyezhetünk fel.
- A ’ProChannel’ (G jelölés) –re kattintva rendkívül hasznos, gyárilag beépített FX effektek alkalmazására nyílik lehetőség. A ProChannel csak Audió-, illetve hangszer sávok esetében (pl.: TTS-1) jelenik meg.
ProChannel
Az Inspector meg van nyitva. Ha ekkor a panel tetején a G -vel jelölt gombra kattintunk, a ProChannel –t láthatjuk meg különféle effekt modulokkal (25. ábra bal oldal = Compressor, EQ, Tube és egyebek).
Még több FX modul jeleníthető meg a többi alatt, ha a H -val jelölt gombra kattintunk.
(Ha nem látjuk meg, amit újat kinyitottunk, akkor frissítsünk, vagyis nyomjuk meg kétszer az 'I' betűt.)
Az egérrel függőlegesen görgetve áttekinthetjük valamennyi megnyitott modult, melyek közül a legtöbb esetében gyárilag elkészített presetek közül is választhatunk (P jelölés).
A ProChannel beállításai a fájl mentése után is megmaradnak.
25. ábra
Console View nézet (Keverőpult)
A Views / Console View (vagy Alt + 2) egy keverőpultot jelenít meg, mely az egérrel felfelé teljes méretűre állítható. A ProChannel változtatások ebben is megjelennek. Bezárni a bal alsó sarokban lehet.
Keverőpult (Console View) megnyitása
Előzmény: Nyissuk meg újra a Sonar programot.
Készítsünk 4 vagy 5 új, üres audió sávot.
Ezután kattintsunk = ’Views’ / ’Console View’.
A keverőpult teljes magasságában láthatóvá válik.
Ha még nem látható teljes magasságban, akkor a középső, vízszintes, vastag fekete vonalat (világoskék nyíl) feltolva a keverőpult teljes magasságában láthatóvá válik.
Ha a keverést befejeztük, a vonal visszahúzásával ismét az alapfelületet (Track View) láthatjuk.
Ha túlságosan feltoltuk a vízszintes, vastag fekete vonalat, akkor az alap kezelőfelület ismételt megnyitásához kattintsunk = ’Views’ / ’Track View’.
26./1. ábra
26./2. ábra.
A 26./1. ábrán látható színes nyilak jelentése =
Mono / Sztereó átkapcsoló (Sötétkék)
Bemeneti érzékenység (Barna)
Hangerő (Piros)
Kivezérlés jelzés (Lila)
Effektusok helye (Világoszöld)
Külön hangszínszabályzási (EQ) lehetőség (Sárga)
Automation Lanes
Szint szabályozás. Az audió sávok alján a sárga nyíllal jelzett gombra kattintva lenyílik egy vízszintes mező (zöld nyíl mutatja), ahol az egérrel lehet a hangerő szintjét jelképező vonal aktuális magasságát szabályozni. Alapesetben 0 dB –en áll. A vonalra kattintva megjelenő kis pontokat lehet fel vagy le tolni (piros nyíl). Lejátszás közben a hangerő a vonalat követve változik.
Ugyanígy a panoráma is változtatható (a sárga nyílnál - a Volume szónál - ez kiválasztható).
Automation Lanes ábra
Fade in – Fade out
A zene végét bárhol lekeverhetem, illetve a hangerőt fokozatosan csökkenthetem.
Ehhez az audió piros nyíllal jelölt végét ’megfogom’ az egérrel, és balra tolom (pl. a sárga nyílig). Egy fokozatosan elhajló fehér vonal mutatja az eredményt (fehér nyíl). Ugyanígy egy hangfelvétel elejét is lehet szabályozni, például, hogy lassan nőjön a hangerő. Ehhez mindezt a hang elején kell megtenni, jobbra irányban.
Ezzel a módszerrel átfedést is meg lehet oldani két egymás utáni zene között = Miközben az egyik lehalkul (fade out), a második felhangosodik (fade in) …
Fade in – Fade out ábra
Masterelés, Keverés
A zene készítésének legfontosabb része e két művelet, melyek szintén elvégezhetők a Sonar programmal.
Ez egy nagyon összetett és időigényes feladat, sok apró részletből áll.
Megtanulhatja, hogy mi a különbség hangerő és hangosság között, a precíz mérési módokat, megismerheti a tiszta, torzítás mentes és dinamikus hangzás létrehozását, a minőség látványos feljavításának utólagos módját, a végső masterelést.
A tökéletes masterelésen (is) múlik, hogy átveszi-e a kiadó az Ön zenéjét.
A masterelés és a keverés részletesen a felsőbb szintű tananyagban fog szerepelni.
ATC mód használata
A Controller potmétereivel / gombjaival vezérelni lehet a plugonok egy részét.
A pluginon megjelenik egy ACT sor.
Az ACT gombra kell kattintani, majd rá kell kattintani arra a paraméterre/gombra a pluginen belül, amit irányítani akarunk és ezután meg kell mozdítani azt a potit a kontrolleren, amihez rendelni akarjuk.
Végül újra rá kell kattintani az ACT gombra.
Kész.
Audió sávok felesleges tartalmainak eltávolítása
Az audió sávok üres, felesleges részeit a sávokból ki lehet vágni. Ezzel a CWP fájl mérete kisebb lehet (azonban az eredeti mentett audió fájl méret nem változik).
Exportálás utáni hangerő visszaállítások
Az exportált audió fájlokat egymás alá behívom a Sonar -ba, majd a ott a GAIN -okat használom az eredeti hangerők visszaállításához. A Volume szabályzók lehetőleg 0 állapotban maradnak az exportált audió sávokon.
Arranger Tracks
Az Arranger sáv(ok) segíthetnek a zene választható részleteinek tetszőleges sorrendbe helyezésében.
A kiválasztott szekciók / zene részletek egybefűzése akár egy új zene megalkotását is eredményezheti.
Ez a funkció a régi SONAR -ban nem létezik. Tanfolyami anyag.
Arranger Tracks ábra
1. A Track View ablakban (felül) lenyitom az Arranger Track sort. (Arrange = elrendezés).
Több Arranger sor is létrehozható egymás alatt: jobb klikk / Duplicate -, vagy NEW.
2. Rajzolok az egérrel Arranger szekciókat, melyek színeit meg lehet változtatni (zöld nyíl).
3. Az I betűvel megnyitom az Inspector -t.
Az Arranger (A) gombbal (piros nyíl) láthatóvá teszem a létrehozott szekciókat (sárga nyíl).
Az Inspector alsó részébe átmásolom (áthúzom) a szekciók közül azokat,
melyeket az egérrel sorba szeretnék rendezni (kék nyíl).
4. Az Inspector -ban a COMMIT ….. ikonra kattintva két művelet végezhető:
- Commit ….. =
Track View ablakban a sorba rendezett szekciók legelőre kerülnek, a kiválasztott sorrendben.
- Insert …….. =
Track View ablakban a sorba rendezett szekciók legelőre kerülnek, a kiválasztott sorrendben,
de ezúttal másolat formájában. Az eredetik is láthatók maradnak.
5. Az Inspector -ban lehetséges a szekciók lejátszása (fehér nyíl), vagy Audió exportálás.
AUX és Vitange szavak magyarázata
1. vitange = analóg modellezésű
2. AUX (auxiliary=kisegítő)
3. SEND = Az AUX abban különbözhet a SEND-től, hogy nem tér vissza a keverőpultba. Ilyen lehet például a stúdióban dolgozó zenészek fejhallgatója.
AUX kimenet alkalmazása monofón audió effekthez
Néhány normál audió sávon alkalmazott effekt (Audio FX) kimenete monósított kimeneti jelet eredményez - annak ellenére, hogy a bemenetére sztereó jel került. Ennek kiküszöbölésére a jelet a SEND -et használva egy - az effektet (Audio FX) tartalmazó - külön AUX sávra küldjük.
Jobb klikk / Insert Send / New Aux Track
Ugyancsak Aux sávon alkalmazunk olyan effektet, melynek több sávon is egyformának kell lenni. Például, ha minden sávon azonos késleltetést, vagy visszhangot szeretnénk. Ilyenkor nem teszünk minden sávra külön-külön effektet, hanem az effektet csak az Aux sávra alkalmazzuk, az audió sávokat pedig az Aux -ra irányítjuk (SEND).
SEND használata
Készítek egy új BUS -t, amit bárhogy elnevezek. Erre fogom küldeni az audió sávo(ka)t. Legyen a neve pl.: SEND busz.
Az aktuális audió fájlon elvégzem a SEND küldés beállítását, célnak a SEND buszt jelölöm meg.
A SEND buszon kiválasztom a szükséges effektust.
Egy SEND buszra több audió sáv is irányítható.
A Send Level a SEND buszba küldött jel szintjét vezérli.
Beállítási lehetőségek AZ AUDIÓ buszon (sávon) ezután =
1./ Ha azt szeretném, hogy csak a SEND busz által megváltoztatott hangot halljam:
Az audió sáv OUTPUT legyen: None
2./ Ha azt szeretném, hogy az eredeti hang is, és a megváltozott hang is szóljon, akkor:
Az audió sáv OUTPUT legyen: Master
3./ Ha azt szeretném, hogy a MUTE és SOLO gombok továbbra is használhatóak legyenek (MŰKÖDJENEK) az audió sávokon, akkor a Pre / Post kapcsoló legyen aktív (világítson).
Pl. a Mute gomb hatása ekkor az eredeti- és a megváltozott hangra is vonatkozik.
Ha a Pre / Post kapcsoló nem aktív (nem világít), akkor a MUTE gomb csak az eredetit némítja el, a SEND hangja továbbra is hallható.
Send alkalmazása esetén a Panoráma beállítások nem maradnak tökéletesek.
Hasznos tanácsok a véglegesítéshez
Sok profi zeneszerző egy időszakban, felváltva, több zeneművön is dolgozik. Ennek oka nem a mennyiség növelése, hanem a minőség és a hangzás javítása. Mi lehet ennek a magyarázata?
Mivel munka közben sokszor kell visszahallgatni az éppen készülő művet, az emberi fül egy idő után megszokja a folyton ismétlődő dallamot és hangzást. Így nagyon nehéz újat alkotni.
Másnap, vagy egy teljesen eltérő stílusú zene munkálatai után az előző zenét friss füllel ismét meghallgatva teljesen új dolgokat is felfedezhetünk a zenénkben, eredményesebben próbálkozhatunk más hangok és hangszerek bevonásával.
Nagyon fontos, hogy hallgassuk meg a kész zenét minél többféle eszközzel, sokféle hangfalon, és fejhallgatóval – mindegyiken tökéletes kell, hogy legyen a hangzás. Így állítsuk be a beállítani a kívánt hangszínt és a tér arányokat.
Zeneszerkesztéshez ne a HI-FI torony hangfalát használjuk, az nem a nyers valóságot adja vissza, ezért nem zeneszerkesztésre való! Szerezzünk be valamilyen jó minőségű stúdió monitor hangfalpárt, az nem színezi a hangot.
Nagyon sok monitor hangfal típus közül választhatunk, íme néhány példa, abc sorrendben:
Adam, Akai, Alesis, ATC, Behringer, Dynaudio, Focal, Genelec, JBL, KRK, Mackie, M-Audio, Neumann, Pioneer, Presonus, Prodipe, Tannoy, Yamaha, stb...