Cakewalk

Professzionális zeneszerkesztő

AUDIÓ sávokkal történő munkavégzés


A professzionális és változatos zenék elkészítése két, jól elkülöníthető részből áll:  

MIDI és AUDIO műveletek.

A sikeres telepítés után először ezt az AUDIO fejezetet ajánljuk megtanulni.


MIDI
A megálmodott dallamok számítógépre történő felvitele, sávokra bontása, odaillő hangszerek kiválasztása, hangszerelés, pozíciók, hangerők, hangmagasságok és akkordok beállítása, és még nagyon sok tennivaló - vagyis a teljes zene MIDI változatának elkészítése elsőként  MIDI  műveletek által kerül megvalósításra.    (A MIDI -ről részletesen a fenti MIDI menüpontban olvashat) 

A zene ebben a munkafázisban még csak a zeneszerkesztő (Cakewalk) programmal hallgatható meg. 
A folytatáshoz a MIDI hangszersávokat a Cakewalk programmal egyenként audió sávokká kell alakítani, majd azokkal dolgozunk tovább.


AUDIO
A zene az átalakítás után már közel jár az elképzeléseinkhez, de még hátra vannak a legfontosabb munkálatok, melyeket az audió sávokon kell elvégezni.


LOOP
Nagyon sok zenekészítő ember kihagyja az első lépést, mert gyorsan és egyszerűbben szeretne saját zenét készíteni, ezért rögtön a második - AUDIO - fejezettel kezdi.
Mások által előre gyártott LOOP -okat, tehát audió zene részleteket keres az interneten, és azokból állít össze valamilyen zenét.
A mai zenék nagy része e módszer elterjedése miatt hasonlít egymásra. 
Mivel a többség az első (MIDI) lépést kihagyva ilyen audió loopokból készít zenét, az ő kedvükért ebben az Audio menüpontban részletezzük a Cakewalk audió sávjainak használatát.

(Igényes, egyedi, művészi színvonal eléréséhez (véleményünk szerint) a MIDI munkafázist viszont nem érdemes kihagyni!) 
 

Műveletek sávokkal

Készítünk egy új audió sávot, ami hangfelvétel tárolására / megnyitására / szerkesztésére használható.
Utána készítünk egy új MIDI sávot is, ami MIDI jeleket tud fogadni.

1. Indítsa el a Cakewalk programot

2. Kattintson az egérrel a fájl menüre = File / New

3. A megjelenő párbeszédablak Template mezőjében válassza ki a -- Blank Project -- sort, majd OK.
    Megnyílik a Cakewalk program teljesen üres kezelő felülete.

    

4.  Audió sáv létrehozása    (3. ábra)
   
Tegyük a következőt:    Jobb klikk a baloldali nagy fekete felületre, majd "Insert Audio Track".

     Ekkor egy új Audió hangsáv keletkezik, az elején hullámos vonalat ábrázoló kis ábrával jelölve. 

5.  MIDI sáv létrehozása
   
Tegyük a következőt:    Jobb klikk a baloldali nagy fekete felületre, majd "Insert Midi Track".

     Ekkor egy új MIDI sáv keletkezik, az elején kis kör alakú, ötpólusú csatlakozó ábrával jelölve.

 

6.  Készítsünk ugyanígy még 3 darab MIDI sávot.   
     Tehát létrehoztunk összesen egy audió (Track 1) és négy MIDI sávot (Track 2-5).   (4. ábra)

 

7.  Sávok átnevezése:   Ehhez kattintsunk duplán a névre, majd nevezzük át tetszés szerint.

 


 

8.  Mappa-sáv készítés: 

    Mappa sávokba gyűjthetjük az egy csoportba tartozó fenti sávokat (pl.: gitárok, stb).

    Jobb klikk a baloldali nagy fekete felületre, majd "Insert Track Folder".

    Ezzel létrehoztunk egy Mappa sávot, melynek neve:  Folder 1.

     Sok sáv esetén ilyen mappába érdemes rendezni (beletenni) a sávokat.

 

9. Helyezzük el az új MIDI fájlokat az új Folder 1 nevű mappában.

    Ehhez az egérrel egyenként rá kell húzni a MIDI sávokat a Folder 1 nevű mappára (sávra).

    A MIDI sávok a Folder 1 -be kerültek. A mappa kinyitható a bal oldalán lévő +/- ra kattintva, így látható, hogy mi van benne.

    Az eredményt a 4. ábra mutatja.

    A sávok sorrendje a mappában utólag is tetszés szerint (fel-le) változtatható.

   

10. Kimeneti (Master) sáv készítés (a baloldal alsó sötét részében).  Bus A lesz példánkban a neve (5. ábra).

     Tegyük a következőt:       

     Jobb klikk a baloldali ALSÓ nagy fekete felületre, majd "Insert Stereo Bus".

     (A kimeneti sávban találkozik majd a sok hangszer hang, és innen együtt indulnak tovább a hangszórók felé).
 

11. Végül gyakoroljuk az új sávok törlését, a jobb egérgomb használatával.        (Jobb klikk / "Delete Track") 

Track_keszites.png

3. ábra. Sáv készítés 

 

Savok_es_Custom.png

4.  ábra. Az elkészült sávok és az ALL nézet beállítása

 

Bus_keszites.png

5. ábra. Kimeneti busz készítése a bal alsó területen.

 

Kijelölések

Mivel az imént minden sávot kitöröltünk, hozzunk létre ismét két audio sávot. Ezután gyakoroljuk a kijelöléseket.

Egyszerű kijelölés

Alapműveletek elvégzésekor hasznos.
A sáv kijelölése a sáv sorszámára kattintással történik. A kijelölt sorszám alapszíne megváltozik.
Több sáv kijelöléséhez a CTRL gombot kell közben nyomva tartani.

Csoport kijelölés (Group kijelölés)

Nyissuk le a két sávot. Ehhez kattintsunk mindkét sáv dupla nyilacskájára.

Az 6. ábrán sárga nyíl mutatja, hogy hova kattintsunk, a 7. ábrán pedig már a lenyitott sávok látszanak.

 

Lenyitas.png

6. ábra.

A sávok fölötti Custom szóra kattintva állítsuk át a sáv eszköz megjelenítését ALL -ra (ez a 4. ábrán is látható).

Ekkor megjelennek a sávokon az eddig nem látott szabályzók is.  Volume, Pan és Gain (7. ábra).

 

Volume.png

7. ábra. 

Most, hogy végre látjuk a szabályzókat, következhet maga a Group kijelölés =

Kattintsunk az egyik Volume (hangerő) szabályzó csíkra a jobb egérgombbal.

Válasszuk = Group / New…
Válasszunk egy színt a Choose Color nevű palettán (pl.: pirosat), és OK.

-----

Kattintsunk a másik sáv Volume (hangerő) szabályzó csíkjára a jobb egérgombbal.

Válasszuk = Group
A második menü oszlopban megjelenik az előbb választott piros szín.
Arra kattintsunk. (8. ábra) 

Eredmény = A két sáv néhány szabályzója ezen túl együtt mozgatható. Tehát, ha az egyik sáv hangerejét változtatjuk, akkor a másik sáv hangereje is vele együtt fog változni.

 

Csoport_kijeloles.png

8. ábra. Group kijelölés

 

A program alapvető hang beállításainak ellenőrzése  

A TELEPÍTÉS menüben olvasható ellenőrzés a MIDI funkciókat ellenőrizte az audiókkal együtt. Most csak azt ellenőrizzük, hogy képes-e a program csak Audió fájlok lejátszására. Ezzel egyúttal a gépünk audió beállításait is ellenőrizzük.

A Cakewalk program alapvető hang beállításainak ellenőrzése azzal kezdődik, hogy a program elindítása után importálunk egy bármilyen audió fájlt.

Indítsuk el ismét a SONAR-t.

a./ Készítsünk egy új Audio sávot. Ha többet is készítünk, akkor utána kattintsunk rá arra, amelyikbe importálni szeretnénk.

b./ Megnyitjuk az Import Audio ablakot = (File menü / Import / Audio).

c./ Kitallózunk egy bármilyen zenei fájlt (pl. .mp3-at), ami a számítógépünkön található.

d./ Open. Ezzel megnyitottuk a fájlt. A zene grafikája megjelenik az Audió sávban.

e./ A Cakewalk program felső szekciójában a “Play / Pause” (jobbra mutató háromszög) gombra kattintva

    (vagy billentyűzeten a szóközt megnyomva) elindul a lejátszás, hallani lehet a zenét a hangfalakból.

Ha a zene nem hallható, akkor a számítógép hang beállításait kell ellenőrizni.

 

Importált hanganyaggal elvégezhető műveletetek

Előzmény:

Kezdjük ezt is az elejétől. Nyissuk meg ismét a Cakewalk programot.

Készítsünk egy új Audió sávot, jelöljük ki.

Ezután importáljunk egy Audió fájlt, például egy zenét   (Fájl / Import Audio)

Az importált zene az audió sávban a 9. ábrán látható, kék színnel.

importált_audio_1.png

9. ábra

Megnyitás után a sávban magát a zenét (a kék grafikáját)  az egérrel jobbra-balra lehet tolni, ehhez fent a 'Views' menü alatti négyirányú nyílra kell előbb kattintani. 
 

A zene vágása

A négyes nyíl mellett jobbra lévő 'szerelőkulcsra' hosszan rányomunk, és a megjelenő szavak közül a 'Split' szót választjuk.

Ezután a zenesávban a zenére (a kék grafikára) történő egy-egy kattintással részletekre vághatjuk a zenénket.

Visszavonás = Edit / Undo…

Split.png

10. ábra. 

(Természetesen az eredeti zenénk változatlan marad, amíg nem végzünk egy MENTÉST.)
 

Zene részletek összeválogatása

A szétvágott zene-részleteket bármilyen sorrendbe összeválogathatjuk - a részleteket jobbra-balra tologatva.

Ehhez először a szerelőkulcs melletti négyes nyíl ikonra kell kattintani.

Ezután az egérrel eltolhatjuk, amit szeretnénk. A későbbi Exportáláskor majd az általunk így összevágott eredményt kapjuk.,


Igazítás pontosságának beállítása

Mit tegyünk, ha a zene részletet nem tudjuk pontosan oda tolni, ahová szeretnénk?

A 'Project'  menüpont alatti (és a Snap szó feletti) kék négyzetre kattintunk, mire annak kék színe szürkére vált. Most már bárhova tolhatjuk vízszintesen, amit szeretnénk.  
 

Részletek egybeolvasztása

A készre összevágott és összeállított hanganyagot exportálás előtt érdemes ismét egy egésszé alakítani, összeolvasztani. Ez azért is fontos, mert ezzel a processzort jelentősen tehermentesítjük – főleg sok sáv esetén, - ez nagyon sokat számíthat a gép erőforrásainak jobb kihasználása érdekében.

A sorrend a következő =

a. / Válasszuk az 'Edit' menü alatti felfelé mutató nyíl ikont, majd jelöljük ki az egérrel a hangsávot a kívánt hosszon (húzzuk végig felette az egeret).

b./  Kattintsunk JOBB egérgombbal az így kijelölt sávra, és válasszuk a 'Bounce to Clip(s)' menüpontot.

Kész. (11. ábra)

Természetesen mindez az 'Edit / Undo...' -val visszavonható.

Bounce_To_Clips.png

11. ábra

Loop hurok készítés (audio)

Lehetőség van egy kis darab kivágott zene részletből ismétlődő hurkot készíteni. 
Ez azt jelenti, hogy a kis zene részlet lejátszáskor folyamatosan ismétlődni fog.

1.    Az audió sávban csak a kivágott kicsi zene részlet legyen.
2.    Jobb kikk a kis zenére, és az ekkor megjelenő gyorsmenüből válasszuk ki a következőt:
       "Groove-Clip Looping"
3.    Fogjuk meg az egérrel a kis klipünk jobb szélét, és húzzuk el jobbra (közben a Smart Tool  - az első - ikon van kijelölve).

 

Némítás

A hangsáv (vagy csak egy kivágott részlete) elnémítható.

Jobb egérkattintás a sávra, és Clip Mute. Ezáltal elnémítottuk.
A némítás megtörténtét a sáv elhalványulása-, illetve színének elvesztése jelzi.
A némítás megszüntetése ugyanígy történik (Unmute). 

 

Klónozás

A hangsáv tökéletesen lemásolható.

1.  Jobb click / ’Clone Track’ (a hangsáv előtti sötétszürke beállító részben).
     (Az újabb verziók esetén: Jobb click / 'Duplicate Track')
2.  Minden kijelölést változatlanul hagyunk és OK.

Ezzel egy tökéletes másolatot készítettünk.
Klónozáskor még az alkalmazott effektusok is másolásra kerülnek.
Például akkor szoktak így klónozni, amikor az egyik sávval kísérleteznek, és a kettőt össze akarják hasonlítani.

Clone_Track.png

12. ábra.

Sáv törlése

Jobb klikk a sávra (az elején) / ’Delete Track’.
 

Sáv magasság állítása

A sáv (Track) alját az egérrel lehúzva-, vagy a dupla nyilacskára kattintva a sáv magassága is változtatható a képernyőn.
 

A sávok elején található legfontosabb jelzések

A lenyitott sávok elején fontos jelzések/gombok/mezők vannak.

M = Mute (némítás). A sávok elején lévő M feliratú gombra kattintva az adott sáv elnémul.
= Solo. A sávok elején lévő S feliratú gombra kattintva csak az adott sáv hallható.
Piros felvétel gomb = Amelyik sávon ezt kijelöljük, azon indul el a felvétel a képernyő tetején látható piros 'Record' gombra kattintva.

      (Tehát felvételhez mindkét helyen a piros gomb aktiválása szükséges.

      (Ha van bemeneti audió jel, vagy a MIDI sáv használatakor a billentyűzet R betűjének megnyomása is elindítja a felvételt).

' I '  jelű kis mező = Input, a bejövő jelforrás (pl. mikrofon bemenet) meghatározására szolgál.

' O ' jelű kis mező = Output. Itt a kimenet határozható meg.

Megadható kimenetnek közvetlenül a hangkártya is, de érdemesebb helyette az alsó ’Master’ -sávot választani, mert így a Master sávban utólagos effektekre és egyéb változtatásokra is van lehetőség.

Input Echo’ = A Felvétel gomb melletti ’Input Echo’ gomb (kék nyíl mutatja) be/kikapcsolásával érhető el, hogy felvétel nélkül

      (tehát nyugalmi helyzetben) is hallható legyen a hangszórókon a beérkező jel (pl.: a mikrofonba beszélés).

Figyelem! Mielőtt ezt be/kikapcsolnánk érdemes a hangfalak hangerejét lecsökkenteni, a gerjedések és a hangfalak épségének megelőzése érdekében.

Gombok.png

13. ábra.

Sávok átnevezése

A sávok nevei a névre történő dupla kattintás után megváltoztathatók. 
 

’Bypass’ szó jelentése

Ez a szó (’Bypass’) nagyon sok helyen elő fog fordulni.
Ez az adott funkció/effektus működésének ideiglenes felfüggesztését jelenti.

 

Sáv elrejtése

Jobb klikk a sávra / ’Hide Track’.
 

Rejtett sávok megjelenítése

A sávok feletti ’Tracks’ szóra katt. / ’Show All Tracks and Buses’.
 

Effektusok alkalmazása

Egy-egy sávon egyszerre akár több effektus (hanghatás) is alkalmazható.

Audió effektusokból nagyon sok létezik, néhányuk például a végső Mastereléskor elengedhetetlen.       

 

 

Példa effektusok alkalmazására Audió hangsávokon:

Előzmény: Hozzunk létre egy új audió sávot és importáljunk bele egy zenét (File/Import/Audio).

1.   Nyissuk le az Audió sávot úgy, hogy látható legyen az ’FX’ -el jelzett sötétebb mező, amibe majd bele kell kattintanunk.
2.   Kattintsunk az FX mezőbe a jobb egérgombbal, majd válasszuk például a következőt:
     ’Insert Audio FX’ / ’DirectX’ / ’Sonitus:fx’ / ’Equalizer’ (ez egy hangszín-szabályzó). 
3.   Kísérletezzünk lejátszás közben az Equalizer beállításokkal.

Az Audió sávunk ’FX’ mezőjében ilyenkor megjelenik a kiválasztott effektus neve, amire az egérrel rámutatva a név bal szélén az adott effektus ideiglenesen ki/bekapcsolható (Bypass).

Egy-egy hangsávon az FX mezőben egymás alatt, egyszerre akár több effektus is használható.

Érdemes több effektust is kipróbálni.

Audio_FX.png

14. ábra.

Effektus törlése

Jobb klikk az ’FX’ mezőben az effektus nevére / Delete.

Természetesen rengeteg egyéb (internetről is letölthető) effektust is lehet a Cakewalk -hoz használni.

Ezek között nagyon sok ingyenes is van.
 

Hangerő (Volume), bemeneti érzékenység (Gain), és panoráma változtatás

1. Nyissuk le a sávok feletti ’CUSTOM’ feliratú szürke gombot (4. ábra).
2. Válasszuk az ’ALL’ –t. Ezzel elértük, hogy a sávok elején minden kezelőszerv megjelenik (All).
3. Így megjelennek a sávok elején a Volume, Pan, és Gain (érzékenység) beállító, kék színű potméterek.

Ezekkel sávonként állíthatók ezek a jellemzők.

 

Túlvezérlés elkerülése

Felvételkor és lejátszáskor egyaránt rendkívül fontos, hogy ne torzítson a hang.
Ehhez figyelni kell a kivezérlésmérőt (15. ábra).

Amíg annak színe nem piros, és mellette negatív előjelű, fehér számok jelzik a kivezérlés mértékét – addig nincs torzítás.

A piros szín nulla decibel felett már hibát-, torzítást jelez, ezt nem szabad megengedni.
Tehát a hangerőket úgy kell beállítani, hogy sáv kivezérlésmérője ne menjen 0 decibel fölé! Ezt sosem szabad elérni!

Amint eléri a 0 decibelt, a szám piros színre vált, ekkor már torzít a felvétel.

Tapasztalat szerint ilyen programoknál érdemes a leghangosabb résznél is maximum - 0,3 -ig kivezérelni. 

A kivezérlésmérőt függőleges pozícióba is lehet állítani =
Options / Meter Options / Vertical Meters

Kivezerles.png

15. ábra. 
 

Keverőpult megnyitása

Előzmény: Nyissuk meg újra a Cakewalk programot.

Készítsünk 4 vagy 5 új, üres audió sávot.

Ezután kattintsunk = ’Views’ / ’Console View’.

A keverőpult teljes magasságában láthatóvá válik.

Ha még nem látható teljes magasságban, akkor a középső, vízszintes, vastag fekete vonalat (világoskék nyíl) feltolva a keverőpult teljes magasságában láthatóvá válik.

Ha a keverést befejeztük, a vonal visszahúzásával ismét az alapfelületet (Track View) láthatjuk.

Ha túlságosan feltoltuk a vízszintes, vastag fekete vonalat, akkor az alap kezelőfelület ismételt megnyitásához kattintsunk = ’Views’ / ’Track View’.

Keveropult 

16. ábra.

Az ábrán látható színes nyilak jelentése (16. ábra) =

Mono / Sztereó átkapcsoló (Sötétkék)

Bemeneti érzékenység (Barna)

Hangerő (Piros)   

Kivezérlés jelzés (Lila)

Effektusok helye (Világoszöld)

Külön hangszínszabályzási lehetőség (Sárga)
 

Masterelés, Keverés

A zene készítésének legfontosabb része e két művelet, melyek szintén elvégezhetők a Cakewalk programmal. 

Ez egy nagyon összetett és időigényes feladat, sok apró részletből áll.

Megtanulhatja, hogy mi a különbség hangerő és hangosság között, a precíz mérési módokat, megismerheti a tiszta, torzítás mentes és dinamikus hangzás létrehozását, a minőség látványos feljavításának utólagos módját, a végső masterelést.

A tökéletes masterelésen (is) múlik, hogy átveszi-e a kiadó az Ön zenéjét.

A masterelés és a keverés részletesen a felsőbb szintű tananyagban fog szerepelni.
 

Hasznos tanácsok

Sok profi zeneszerző egy időszakban, felváltva, több zeneművön is dolgozik. Ennek oka nem a mennyiség növelése, hanem a minőség és a hangzás javítása. Mi lehet ennek a magyarázata?
Mivel munka közben sokszor kell visszahallgatni az éppen készülő művet, az emberi fül egy idő után megszokja a folyton ismétlődő dallamot és hangzást. Így nagyon nehéz újat alkotni.
Másnap, vagy egy teljesen eltérő stílusú zene munkálatai után az előző zenét friss füllel ismét meghallgatva teljesen új dolgokat is felfedezhetünk a zenénkben, eredményesebben próbálkozhatunk más hangok és hangszerek bevonásával. 


Az is nagyon fontos, hogy hallgassuk meg a kész zenét minél többféle eszközzel, sokféle hangfalon, és fejhallgatóval – mindegyiken tökéletes kell, hogy legyen. 

Zeneszerkesztéshez ne a HI-FI torony hangfalát használjuk, az nem a nyers valóságot adja vissza, ezért nem zeneszerkesztésre való! Szerezzünk be valamilyen jó minőségű stúdió monitor hangfalpárt, az nem színezi a hangot.
Nagyon sok monitor hangfal típus közül választhatunk, íme néhány példa, abc sorrendben: 
Adam, Akai, Alesis, ATC, Behringer, Dynaudio, Focal, Genelec, JBL, KRK, Mackie, M-Audio, Neumann, Pioneer, Presonus, Prodipe, Tannoy, Yamaha, stb... 

 

ATC mód használata

A Controller potmétereivel / gombjaival vezérelni lehet a plugonok egy részét.

A pluginon megjelenik egy ACT sor. 
Az ACT gombra kell kattintani, majd rá kell kattintani arra a paraméterre/gombra a pluginen belül, amit irányítani akarunk és ezután meg kell mozdítani azt a potit a kontrolleren, amihez rendelni akarjuk. 
Végül újra rá kell kattintani az ACT gombra. 
Kész.

 

Audio FX (effektusok audió sávokra)


A következő felsorolásban kezdőknek ajánlunk néhány kipróbált audió FX plugint, melyek közt ingyenes és fizetős egyaránt található.
A nevet a Google keresőbe beírva az interneten megtalálhatók.

Univerzális (kiemelkedően jó) = Izotope Ozone

Hang korrekció = Auto-Tune, Melodyne    

Gate/Expader = SpectGate, Floorfish

Kompresszor = LP MB, BlockFish, RedAmption

Visszhang =  ValhallaRoom, Reverberate, ReMatrix, EpicVerb

Térhatás = JB Isone Pro, Orchestra Pan fx
    
Equalizer = Filtrate, Mhorse, TDR Nova, BC Triple EQ

Jelszint mérő = K Meter, Stereo Channel

Limiter = LoudMax, TLs-Pocket limiter, C3multibandcomp

Torzító = HyBrit, Le456, LeCto, FunShaper, CamelCrusher, M-900 Guitar Preamp, Pouli_SoloC_Head, Guitar Rig

Rotary Speaker = mda Leslie, SK-6 Ro-Tube

Boost = Magic Boost