Cakewalk

Professzionális zeneszerkesztő

Haladó

 

Távoli vezérlés


Ez a fejezet bemutatja, hogy miként lehet a Cakewalk (vagy egyéb DAW) programot Android alapú okostelefon / tablet segítségével távolról irányítani. 

A készülő zenét távolabbról is érdemes meghallgatni, hogy megbizonyosodjunk a tökéletes hangzásról. Számos esetben hasznos lehet, ha ilyenkor messziről is szabályozni tudjuk egy-egy sáv hangerejét, panorámáját, és egyéb tulajdonságokat. Egyszerre 8 sávval dolgozhatunk, de a további sávokra is kiterjeszthetjük a vezérlést. Mentés funkció is van (save). Audió és MIDI sávokat egyaránt vezérelhetünk.
További előnye, hogy hangszereket is válthatunk messziről MIDI lejátszás közben, kiválasztva az oda leginkább illő virtuális hangszert.
Okostelefonon, vagy tableten is működik az androidos távvezérlő alkalmazás, melynek kezelő szervei az Ön igényei szerint testreszabhatók.

Tableten alkalmazva sokkal több lehetőséghez jutunk, mint okostelefonon (a kijelző mérete miatt).
Ha Ön iPAD –et használ, akkor ahhoz a fejezet alján talál segítséget.

 

Az első használat előtti teendők:

 

A PC és a telefon / tablet is legyenek bekapcsolva, és egy közös WIFI routerre csatlakoztatva.

Első lépésként töltse le és telepítse fel telefonjára / tabletére a ”TouchDaw” alkalmazást (Google Play).
(Fizetős és kipróbálható ingyenes változata is van.)

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.humatic.tdaw&hl=hu

Indítsa el a Cakewalk programot a számítógépén. 

Ezután le kell tölteni az internetről az “rtpMIDI” nevű Windows programot, majd fel kell telepíteni a számítógépre.
Telepítéskor minden jelölőnégyzet legyen kipipálva.
  http://www.tobias-erichsen.de/software/rtpmidi.html
Telepítéskor a Bonjour Print Services –t is installálja, ehhez a telepítő egy külön ablakot nyit meg, amivel Ön folytatja a telepítést. Végül „Launch”.

 

Telepítés utáni beállítások:
 

Windows

Az rtpMIDI program aktív, meg van nyitva.

1.    Kattintson a My Sessions mező alatti plusz jelre. Ekkor létrejön a mezőben egy, a számítógép nevével elnevezett sor.

2.    A Local name és a Bonjour name mezőkben lévő sorokat nevezze át, mindkettőt bármilyen egyforma, kitalált névre.

       Pl.: “a-PC_daw”    (az idézőjel nem kell.)    Ekkor a My Sessions mezőben lévő név is automatikusan ugyanarra változik.

3.    Kattintson a My Sessions mező alatti plusz jelre ismét. Ekkor létrejön a mezőben még egy, a számítógép nevével elnevezett sor.

4.    A Local name és a Bonjour name mezőkben lévő sorokat nevezze át, mindkettőt bármilyen egyforma, kitalált névre.

       Pl.: „a-PC_MIDI” .  Ekkor a My Sessions mezőben lévő másik név is automatikusan megváltozik.

5.    Ezután a My Sessions mezőben mindkét sor előtti négyzetet kipipálja.

 

TouchDaw

6.    Elindítja a tableten (vagy telefonon) a TouchDaw androidos alkalmazást, ahol elvégzi a következő beállításokat:

7.    Setup / Daw Controller / Sequencer

8.    Itt beállítja “Cakewalk” -t.

 

PC

9.      A számítógépen az ábra Directory mezőjében automatikusan megjelent még két sor. (összesen 3 sor van már ott)

10.    Kattintson a következő sorokra, ebben a sorrendben =
            a-PC_daw   (a My Sessions mezőben) ,           tdaw(and-XXX) RTP 1,            majd a   Connect gombra.

11.    Kattintson a következő sorokra, ebben a sorrendben =
            a-PC_MIDI  (a My Sessions mezőben) ,          tdaw(and-XXX) RTP 2,            majd a   Connect gombra.

 

Cakewalk
         
12.    Végül a Cakewalk -t is be kell állítani:       

Edit / Preferences / MIDI / Devices
Jelölje be a következőket:
Az Inputs mezőben    = a-PC_daw    és    a-PC_MIDI,   tehát mindkettőt.
Az Outputs mezőben  = a-PC_daw  , tehát csak egyet.
    

13.    “Alkalmaz”.

14.    Edit / Preferences / MIDI / Control Surfaces
Kattintson ide: “Add new Controller/Surface” (sárga csillag gomb)
A megjelenő három soros ábra soraiban sorban a következők legyenek kiválasztva:
    Mackie Control
    a-PC_daw
    a-PC_daw

OK

Készen van. Most már használhatja a távoli vezérlést (hangerők, panorámák, stb...).



iPAD használata esetén e célra egy másik alkalmazásról tudunk, amit azonban mi nem
ismerünk, ezért kérjük, hogy csak saját felelősségére próbálja ki. Az alkalmazás neve: “eyoControl”. 

Videót is találni hozzá = https://www.youtube.com/watch?v=n6RDpijkme4

A TouchDaw -al leginkább a Volume értékeket és a Panorámát -t állítják be.

Ez a kép az androidos tablet felületet ábrázolja.
 

 

TouchDaw utáni igazítás

A megváltoztatott hangerőket úgy lehet (nem kötelező) visszaigazítani, hogy a megváltozott Volume értékeket ismét 0 -ra állítjuk, és a sávhoz tartozó Gain értékeket pontosan ugyanannyi számértékkel utána állítjuk.
     Tehát ha pl. a Volume -t a TouchDaw -al 0,9 értékkel csökkentettük, akkor a Volume 0-ra visszaállításakor (ekkor a hangerő nő) a Gaint 0,9-el csökkentjük. Így a hangosság változatlan marad. 

 

Track View

Envelope (esemény) áthelyezése a Piano Roll ablakból a Track View ablakba
        Convert MIDI to Shapes

1. Előzőleg megrajzoltunk egy Enelope-t a Piano Roll ablak alján    (pl.: Modulation)
2. Visszatérünk Track View nézetbe
3. Kijelöljük a sávot, ha nincs kijelölve
4. Clips / Convert Midi Controllers to Envelopes
5. Megjelenik a 'Convert MIDI to Shapes'  ábra
6. Beállítom a megfelelő értékeket a Type, Value, Channel mezőkben.
       Például:     Type = Control,       Value = 1-Modulation,        Channel = Channel1
7. OK.
8. A Piano Roll alján lévő grafika eltűnik, ellenben megjelenik a Track View ablakban, az adott sávon.

 

ACT mód használata

Az ACT jelentése: Active Controller Technology. Feladata a kontrollerről történő irányítás / vezérlés.
Bármelyik plugint hívjuk elő, megjelenik egy ACT gomb. 
Erre az ACT gombra kell kattintani a kontrollerhez történő hozzárendelés beállításához. Ezután rá kell kattintani arra a paraméterre/gombra a megnyitott pluginen belül, amit a kontrollerünkről irányítani szeretnénk és ezután meg kell mozdítani azt a gombot/potmétert a kontrolleren, amihez szeretnénk hozzárendelni.
Ezután újra rá kell kattintani az ACT gombra.
Kész.

 

Hangerő ellenőrzés (MIDI):

- A MIDI sáv hangerő (Volume) értéke** körüli zárójelek hiánya néha hangerő változást eredményezhet, mert e hangerő ** beállítás hatással lehet a VST plugin saját hangerő beállítására. Tehát:  magán a VST pluginon beállított Volume értéket felülbírálhatja (megváltoztathatja) a MIDI sáv beállított Volume** értéke. Ezért fontoljuk meg, hogy kell-e oda a zárójel.
A zárójel így helyezhető el = Jobb klikk a Volume szabályzón / Disable Control. Ugyanígy meg is szüntethető.

- MIDI sávokon a Volume szabályzót (ha lehet és indokolt) inaktívvá is lehet tenni úgy, hogy = 0 -ra lehúzzuk a Volume szabályzót, majd rá jobb klikk / Disable Control. Ekkor a 0 szám zárójelek közé kerül. 
Ennek hatására natív MIDI jel megy a VST pluginra, ami tisztább hangszer hangot eredményez. (Valamint a zárójel miatt a MIDI sáv Volume szabályzója már nincs hatással a VST plugin adott Channel -ra ható külön hangerő szabályzójára sem.)

- A MIDI sávokban az egyes hangok külön - külön hangerőit ellenőrizni kell (Piano Roll).


Effektusok

Midi sáv audióba történő exportálása előtt minden effektust meg kell szüntetni, az FX modulokat törölni kell (de előtte el kell menteni az FX beállításokat, a későbbi visszaállítás érdekében). 
Dinamikai árnyalásokat, automatizálásokat, effektusokat már lehet alkalmazni a végső audió MASTER változatban.

 

Névadás 

A sávok neveit, feliratait ellenőrizni kell, illetve ki lehet javítani, átnevezni, bővíteni. Lehetőleg minden adatot tartalmazzon a név, a hangszerek neveit is. Az Inspector -ba is lehet írni (Views / Inspector / Track / Description).


Audió sáv felesleges részei

Az audió sávok üres, felesleges részeit a sávokból ki lehet vágni. Ezzel a CWP fájl mérete kisebb lehet (azonban az eredeti mentett audió fájl méret nem változik).
 

MIDI-ből Audió exportálás extra jó minőségben

A kész MIDI sávokat a legjobb hangminőség érdekében a Leglassúbb (!) módon is lehet exportálni, 44 (48) KHz / 24 bit beállítással. Ehhez az Export ablakban a 'Fast Bounce' ne legyen bejelölve. Ekkor nagyon lassan, a lejátszás sebességében zajlik az exportálás.
 

Exportálás utáni hangerő visszaállítások

Az exportált audió fájlokat egymás alá behívom a Cakewalk -ba, majd a ott a GAIN -okat használom az eredeti hangerők visszaállításához. A Volume szabályzók lehetőleg 0 állapotban maradnak az exportált audió sávokon.


Végső meghallgatás

A munkálatok végén többféle hangfalon és több távolságból meghallgatva kell beállítani a kívánt hangszínt és a tér arányokat. Ebben segít a legelső fejezet. 
 

Kivezérlési szint

A kivezérlés értékek max 0 VU lehetnek, de inkább kevesebb, a torzítás elkerülése érdekében. Legyünk figyelemmel arra, hogy a Master sávon a hangerők összeadódnak! 


Kivezérlés csúcs értékeinek megállapítása

Számokkal:
A kivezérlés csúcs értékeinek számokkal a sávon történő kijelzése bekapcsolható = 
     Options / Meter Options / Show Numeric Peak Values

Kis zászlókkal:
Ha azt szeretnénk, hogy a MASTER BUS-on kis zászlókkal pontosan jelölje meg a legmagasabb csúcsokat, akkor kapcsoljuk be a következőt = 
     Options / Meter Options / Show Bus Peak Markers
Ez a Master bus -okon jelzi ki és rögzíti a legmagasabb értékeket.

Minden sávon:
Ha kíváncsiak vagyunk arra is, hogy a sok közül melyik MIDI hangszer (sáv) okozza a csúcsot, kapcsoljuk be ugyanígy a sávonkénti megjelölést is. 
     Options / Meter Options / Show Track Peak Markers 
Ekkor minden hangszer - és audió sávon külön is jelezve lesz az érték.

Ha egészen pontosan egy (már lejátszott) jelzett értékre szeretnénk visszaugrani, akkor az adott szürke sáv jobb szélén látható, fehér színű kijelzett szám értékre jobb egérgombbal kattintunk / Go To Peak. Ez javításkor lehet hasznos!

Tanács : 
Ha egy csúcsot megvizsgáltunk, utána továbbhaladás előtt érdemes lenullázni a számokat, és úgy folytatni. Ez történhet a számra történő dupla kattintással, vagy az   Options / Meter Options / Reset All Meters  paranccsal.

Egyszerűbbé tehetjük a nullázást, ha a Keyboard Shortcuts beállításokban (lásd az ezzel foglalkozó fejezetet) hozzárendelünk a parancshoz egy billentyűt. Így egy mozdulattal, például az O betűt megnyomva is nullázhatunk.
 

Panoráma beállítás

Ha a VST hangszersávon helyezzük el a VU métert (FX), akkor a VU méter =
   - a VST hangszersávon végzett Panoráma korrekciót nem mutatja
   - a MIDI sávon végzett Panoráma korrekciót viszont jól mutatja

Ezért a MIDI sávon is lehet Panorámát állítani.
 

Áthallás 

A MIDI sávon a panorámát állítva áthallásos lesz a lejátszás, a VST hangszer sávon panorámát állítva nem lesz áthallásos.
 
Panoráma igazításkor nem muszáj levenni a nagyobb oldalból, hanem hozzá is lehet adni a kisebbhez a VU méteren lévő panoráma szabályzóval.

 

Reverb 

A VST pluginoknál a sávokon 0-ra lehet állítani a Reverb-et (ha indokolt). Ettől (mivel nem lesz többé visszhangzás) sokat tisztulhat a zene, jobban és tisztábban hallatszanak a hangszerek).
 

Reverb 2

A reverb (visszhang) mennyisége attól is függ, hogy a hangszer egy koncert teremben hol helyezkedne el. Pl. a sárgarézek hátrébb vannak, ezért több reverb kell nekik.

Akkord megosztás egyik módja
Ha több sávon, hasonló hangszerekkel, majdnem ugyanaz a dallamkíséret történik, akkor érdemes kipróbálni, hogy a  megosztott akkordok hogyan hangzanak.

Például 2 hangú akkordkíséret esetén =
2 fuvolák  - E + G
2 Oboe     - C + E
2 klarinét  - C + G


Tempó

Tempó ellenőrzés mindig szükséges a teljes hosszban. (Views / Tempo)


Tempó maximalizálás a jobb minőségért

Nagyon nagy tempóra beállítva a Cakewalk -ot tisztábban és hangosabban szólnak a virtuális hangszerek (MIDI), valamint jobban elkülönülnek egymástól. Így is lehet a hangminőséget javítani.

Példa:

Eredeti tempó = 108   

Feljátszás előtt ennek páros számú többszörösét érdemes beállítani (2 x,4 x,8 x).

Azért érdemes inkább páros számot választani, mert az eredmény az lesz, hogy a MIDI hangok a Piano Roll -ban ismét pontosan az egészeknél fognak kezdődni (és nem össze-vissza).
Az új emelt tempó nem lehet 1000 -nél nagyobb.
 
1000 : 108 = 9,2592.   Az ehhez legközelebbi páros szám a 8, tehát akár 8 szoros is lehet a maximálisra emelt tempó.

108 x 8 =     864 lesz az új tempó 

Process / Lenght = 800 %   (erre az értékre kell beállítani a Sonar -t).

--------------

Loopokkal ezt sajnos nem lehet megtenni, csak MIDI sávokkal.


CAL fájlok használata

HIVEL
Ez a fájl gyárilag benne van a Cakewalkban.
Ez a kijelölt track leghangosabb részét jelöli meg, ahol pl. sok hang szólal meg egyszerre.
Miután kijavítottuk a hangosságot, rá lehet keresni a következő leghangosabb részre... és így tovább - egyenként.


SIMPTREM
Tremolókat hoz létre úgy, hogy hosszú jegyzeteket ismételt rövidebb jegyzetekre konvertál. Hasznos a zene átvitelére olyan eszközökre, amelyek nem tartós hangot tartalmaznak, például acél dob vagy mandolin. Lehetővé teszi a sebesség mérséklését, így a tremoló nem emeli túl a bilincseket a tremoló nélkül.
Az 1 egésznél (pl. 600 tick -nél) rövidebbeket egészben hagyja.

UNDUPE
Előfordul (Piano Roll), hogy egy MIDI sávban egymás tetején duplán vannak olyan hangok, melyek egyáltalán nem -, vagy alig láthatók. Ezáltal ott hangosabb lesz a lejátszás. Az ilyen hibák keresésére lehet használni a CAL = UNDUPE parancsot a duplázás-, illetve a vágások miatti hosszabbítások megoldására. 
A kereséshez a megvizsgálandó hang(ok) előtt lévő hangot is ki kell jelölni.

 

Scale Velocity

Process / Scale Velocity
Itt állítható be például a crescendo-, vagy decrescendo két véglete = a leghalkabb és leghangosabb szint.

 

Retrograde

Process / Retrograde
A MIDI események sorrendjét változtatja meg. Például a rögzített MIDI hangok sorrendje: 12345, a Retrograde parancs után pedig : 54321.  Audióra ez nem vonatkozik.
Audió esetében használja a Process / Apply Effect / Reverse parancsot.
 

Deglitch

Process / Deglitch
A nem kívánt, túl pici, vagy túl hangos/halk, stb. hangok törlésére való.
 

Fit To Time

Process / Fit To Time
Beállítható, hogy pontosan mennyi ideig tartson egy zeneszám (pl. a 30 másodperces reklámok esetén fontos).


Fit Improvisation

Process / Fit Improvisation
Hibás ütemű, vagy felismerhetetlen / össze vissza ütemmel rögzített / zenék igazítására való.

1. Először egy referencia sávot (Track) kell készíteni, az eredeti minél pontosabb mintájára.
    Ennek két módja van:
         a.   Valós idejű felvétel a MIDI billentyűzetről
         b.   Lerajzolni a hangjegyeket a Piano Roll ablakban
    Mindkét esetben valamilyen ütős hangszerrel elkészítve lesz a legjobb az eredmény.
    Fontos, hogy a referencia sáv legyen minél jobban szinkronban a felvett hibás sávval.
    
2. Jelölje ki a Referencia sávot, majd válassza a 'Fit Improvisation' parancsot.

 

Piano Roll View


Skála hangok ellenőrzése 

Piano Roll -ban vizuálisan ellenőrizzük a nem odaillő (nem a hang skálához tartozó) hangokat.
Minden sávot egyenként hallgassunk meg és vizuálisan is nézzünk végig.

 

Vágás után  

Piano Roll nézetben a hangok elvágásánál (egyesítésénél) előbb le kell fotózni minden sávban a vágás alatt lévő hangok hosszát (mert a vágás helyén a hangok rövidülhetnek), és a vágás után az eltűnt hang hosszakat vissza kell állítani. 


Ragasztás

Az egybetartozó hangokat össze lehet kötni a Ragasztóval (pl.:  sok rövid helyett egy hosszú legyen). 
(Az 5. ikont LINE -re állítom a ragasztáshoz).


Bounce to Clip utáni ellenőrzés

A végső track részek egyesítése után megrövidülhetnek a hangok, ezért utólag mindig ellenőrizni kell a hang hosszokat.
 

Quantize (igazítás) ellenőrzése

A MIDI hangok véletlen vízszintes eltolódása hibákat eredményezhet.
Ellenőrizzük, hogy 0 pozícióknál kezdődjenek a hangok a MIDI sávokban.
(Process / Quantize)
A Quantize ablakban a Note Durations bejelölése a hangok hosszát is megigazítja.

 

Gitár akkordok ellenőrzése (MIDI)

- MIDI sávonként le kell ellenőrizni az egymás felett elhelyezett (látható)-, egyszerre megszólaló akkord hangokat (a Piano Roll view -ban) abból a szempontból, hogy akkordként nem hamisak-e együtt. 
Ehhez a Scrub Tool  (kis hangszóró) ikont kell használni (J betű megnyomására jelenik meg).

- Egy sávon belül a gitár akkordok egymás alatt látható hangjainak vizsgálatakor (Piano Roll) érdemes az akkord hangjait a megszólalásuk sorrendjében jobbra-balra kissé eltolni (kijelölés, majd Process / Slide / Ticks). A pozitív illetve negatív előjellel beírt érték ilyenkor kb. 10 ... 30  szokott lenni). Az előjel a megszólalás sorrendjétől függ.
 

Szimfonikus MIDI hangok időzítése

Szimfonikus MIDI hangokat, leginkább a vonósokat mindig kicsit korábban kell indítani
 


VST pluginok

VST Scan (VST keresés)

Amennyiben nem találja meg a Cakewalk automatikusan a telepített VST plugint, annak helyét nekünk kell kitallózni. Tehát azt a mappát, amiben a plugin található. (A plugin telepítésének helyét érdemes a plugin telepítésekor feljegyezni.)
A kitallózás a Utilities menüben történik:
Utilities / Cakewalk Plug-in Manager / Options / Add...


Sound Canvas VA, vagy HQ-OR (orchestra)  telepítése /2.


Ha nem működnek e telepített VST pluginok, akkor telepítés előtt megpróbálhatjuk a következőket (csak saját felelősségre).

a. / Lépjünk be a következő helyre:

32 bites Windows esetén =
C:\windows\regedit
editor (jobb klikk/ Megnyitás)
HKEy_LOCAL_MACHINE
SOFTWARE
MICROSOFT
WINDOWS
CURRENT VERSION

64 bites Windows esetén =
C:\windows\regedit
editor (jobb klikk / Megnyitás)
HKEy_LOCAL_MACHINE
SOFTWARE
Wow6432Node
MICROSOFT
WINDOWS
CURRENT VERSION
 
b./ Ezután itt a következőt kell tenni:

Szerkesztés menü / ÚJ / Karakterlánc
Megjelenik egy új sor ezzel a névvel = Új azonosító (#1)
Ezt csak egyszerűen át kell nevezni   ProductID    -re. (Jobb klikk / Átnevezés)
(A (#1) -et NEM KELL odaírni átnevezéskor!)
Kész.
Már telepíthető a Sound Canvas VA , a HQ-OR, vagy a Virtual Sound Canvas 1.60.


Egy fontos Sound Canvas VA  (SC)  beállítás     

A Sound Canvas VA egyik nagyon hasznos beállítási lehetősége a következő:      
(Part / Edit / Advanced / Assign Mode)

   Single = Nem szól tovább a hang, mint amilyen a MIDI hang hossza, és kicsit halkabb is.
   Limited Multi = Kissé tovább szól a hang, mint a MIDI hang hossza.
   Multi = Teljes időtartamában szól a hang és tisztább, hangosabb. Sok esetben ez a legjobb beállítás.

 

Virtual Sound Canvas VST 1.60 (VSC)

Bár ez 2020 -ban már réginek számít, mégis érdemes megemlíteni és (ha még megvan) használni. Ha valakinek megvan még ez a régi, nagyon kevés helyet foglaló VST plugin, akkor feltétlenül tartsa meg, mert minimális memóriaigénnyel, máshol nem található nagyon szép hangokat tartalmaz. Rengeteget. Ez tekinthető a Sound Canvas VA elődjének, ugyanolyan óriási hangszerválasztékkal.     
Használata előtt érdemes a következő beállítást elvégezni:
Setup / Performance / Generator mode = GS.
Használat közben ellenőrizzük, hogy nincs-e túlvezérelve. Ezt önmaga piros jelzéssel jelzi a fő ablakban (a Master Level sorban).

Utódáról, a Sound Canvas VA -ról a felső MIDI menüpontban olvashat, nagyon részletesen.

(Ha már a régiekről beszélünk, akkor ugyanilyen dicséret illeti a szintén nagyon régi, de profi HQ-OR - orchestral - VST plugint is, mely szimfonikus hangszereket tartalmaz csodaszép hangminőségben. Ezt is érdemes megtartani és még ma is használni). 


VST pluginok kikapcsolása

Kész MIDI sáv végleges audióba exportálásakor mindig csak az egyetlen aktuális VST hangszer modul maradjon bekapcsolva! A többit átmenetileg ki kell kapcsolni, és esetleges újra indítás után lehet exportálni.
(Views / Synth Rack View.  -  Ez után a Synth Rack ablak középre húzható, majd a megjelenő kék gombbal a pluginok ki-bekapcsolhatók)


VST2 / VST 3 

VST 2 pluginokat érdemes kicserélni korszerűbb és újabb VST 3-ra (ha van megfelelője).
 


Vegyes


AUX és Vitange szavak magyarázata


1.  vitange = analóg modellezésű
2.  AUX (auxiliary=kisegítő)
Aux = Néhány esetben SEND néven találhatjuk meg ezt a busz típust. Az AUX abban különbözhet a SEND-től, hogy nem tér vissza a keverőpultba. Ilyen lehet például a stúdióban dolgozó zenészek fejhallgatója.

 

AUX kimenet alkalmazása monofón audió effekthez

N
éhány normál audió sávon alkalmazott effekt (Audio FX) kimenete monósított kimeneti jelet eredményez - annak ellenére, hogy a bemenetére sztereó jel került. Ennek kiküszöbölésére a jelet a SEND -et használva egy - az effektet (Audio FX) tartalmazó - külön AUX sávra küldjük.
Jobb klikk / Insert Send / New Aux Track
Ugyancsak Aux sávon alkalmazunk olyan effektet, melynek több sávon is egyformának kell lenni. Például, ha minden sávon azonos késleltetést, vagy visszhangot szeretnénk. Ilyenkor nem teszünk minden sávra külön-külön effektet, hanem az effektet csak az Aux sávra alkalmazzuk, az audió sávokat pedig az Aux -ra irányítjuk (SEND). 

 

SEND használata

Készítek egy új BUS -t, amit bárhogy elnevezek. Erre fogom küldeni az audió sávo(ka)t. Legyen a neve pl.: SEND busz.

Az aktuális audió fájlon elvégzem a SEND küldés beállítását, célnak a SEND buszt jelölöm meg.

A SEND buszon kiválasztom a szükséges effektust.

Egy SEND buszra több audió sáv is irányítható.

A Send Level a SEND buszba küldött jel szintjét vezérli.

Beállítási lehetőségek AZ AUDIÓ buszon (sávon) ezután =

1./   Ha azt szeretném, hogy csak a SEND busz által megváltoztatott hangot halljam:

      Az audió sáv OUTPUT legyen: None

2./   Ha azt szeretném, hogy az eredeti hang is, és a megváltozott hang is szóljon, akkor:

      Az audió sáv OUTPUT legyen: Master

3./   Ha azt szeretném, hogy a MUTE és SOLO gombok továbbra is használhatóak legyenek (MŰKÖDJENEK) az audió sávokon, akkor a Pre / Post kapcsoló legyen aktív (világítson). 
Pl. a Mute gomb hatása ekkor az eredeti- és a megváltozott hangra is vonatkozik.

Ha a Pre / Post kapcsoló nem aktív (nem világít), akkor a MUTE gomb csak az eredetit némítja el, a SEND hangja továbbra is hallható. 

Send alkalmazása esetén a Panoráma beállítások nem maradnak tökéletesek.

Crescendo vs. Decrescendo

növekvő / csökkenő han
gerő
Views / Event list
A "táblázat"  KIND oszlopában a megfelelő MIDI hangjegy sorára kattintva megjelenik a "Kind of Event" ablak, ahol a "Hairpin" paramétert kell kijelölni. 
Ezután a "Data" oszlopban lehet választani a crescendo-, vagy decrescendo kifejezések közül.
 

Énekhang korrekció

Hamis énekhangok korrigálására és transzponálására több kiváló szoftver is létezik.
Ezek közül a legismertebbek:
- Melodyne  = https://www.celemony.com/en/start
 
 
A cakewalk telepítésekor ennek ingyenes telepítése is bejelölhető. 
  Professzionális eszköz, mellyel hangonkénti igaztást végezhetünk.

- Auto-Tune = https://www.antarestech.com/product/auto-tune-pro/ 


Controller ki

A végleges renderelésnél és átalakításoknál a MIDI billentyűzet soha ne legyen aktívan csatlakoztatva a Cakewalk programhoz, mert hamis lehet tőle az eredmény.

 

CC11 beállítása Kontakthoz

1.    Lenyitom a szerkesztő felületet.
2.    Group Editor gomb
3.    Edit All Groups (piros gomb)
4.    Legördítek a Group Insert FX panelra
5.    Add modulator / External Sources / midi CC
6.    Két sorban is látjuk a MIDI CC beállítás lehetőségét.
       Az egyik sor sötét mezőibe beírom az alábbi számokat (balról jobbra nézve) =   11    127   (lag) 100

 

Levelator 

Ez egy külső program, a Cakewalk-tól független, mellyel kiegyenlíthető egy - egy audió sávban a hangerő. Ehhez mindössze be kell húzni az audió fájlt a Levelator ablakába.

 

Egyéb professzionális DAW programok

Ha szeretné olyan professzionális zeneszerkesztő programok neveit is megismerni, melyekről kevesen tudnak, íme három név:

Sequoia              =    Ezt tartják az egyik legjobbnak  = 3000  USD
Professzionális stúdió munkák-, és rendkívül sokoldalú audió mastering feladatok elvégzésére ajánlott.
Audió és MIDI fájlokkal egyaránt használható. Magas ára és sokoldalúsága miatt többnyire nagy hang- és filmstúdiók munkaeszköze.


Samplitude         A Sequoia kis testvére               =   600 USD
A Sequoia egyszerűbb változata, az extra funkciók nélkül. Kinézete és kezelése megegyezik a Sequoia -val.
Mindkettő alkalmas például audió CD / DVD készítésére is.


Pyramix             =    Ezt tartják a másik legjobbnak  = 3000  USD
Csak a hozzá kifejlesztett hardver eszközök megléte esetén telepíthető.


Sadie                 =    CD készítésre kihegyezett, szintén az egyik legjobb.
Audió mastering feladatok elvégzéséhez készült, professzionális program. MIDI funkciókkal nem rendelkezik.

 

ISO fájl készítés telepítőlemezről

Bár nem tartozik a zeneszerkesztés témaköréhez, sokak kérésére erről is írunk. Ha szeretné a telepítő CD / DVD tartalmát például külső merevlemezre menteni, azt ISO formátumban teheti meg. De hogyan készül az ISO fájl? Íme egy módszer:

1. Telepítsük fel a 'BurnAwareFree' szoftvert.
2. Tegyük be például az operációs rendszer telepítőlemezét (erről szeretnénk ISO fájlt készíteni)
3. Indítsuk el a 'BurnAwareFree' programot.
4. Válasszuk a 'Másolás ISO képfájlba' menüpontot.
5. Tallózzuk ki azt a helyet, ahová az ISO fájl majd kerülni fog.
6. Adjunk nevet a leendő ISO fájlnak.
7. Indításhoz kattintsunk a 'Másolás' gombra (bal felső sarokban).
8. Az ISO fájl elkészül.

 

Telepítő pendrájv készítése ISO fájlból


Ha nincs a számítógéphez CD/DVD író/olvasó, akkor USB porton keresztül is lehet például operációs rendszert telepíteni. 
A művelethez szükséges RUFUS nevű szoftvert töltsük le az internetről (ingyenes), és telepítsük fel egy számítógépre.
Indítsuk el, és az ábrának megfelelően állítsuk be a jellemzőket. 
Fontos, hogy a pendrájv és az ISO fájl helyének kitallózása után a 'Particiós séma' GPT legyen.
A beállítások elvégzése után: Indítás.

 

 

(frissítve:  2020. április)